Moderní technologie zásadně proměňují vybraná odvětví byznysu i celou ekonomiku. Stále významnější roli v ní podle analytiků budou hrát firmy, které prostřednictvím informačních technologií narušují status-quo zaběhnutých odvětví. Na jaké změny se konkrétně připravit? A jak se promění i samotné informační technologie?
Jaké změny budou nejvýznamnější? Podle analytiků Gartneru budou v roce 2015 nejvíce ceněny při IPO firmy, které kombinují digitální trhy s fyzickou logistikou, čímž se stávají vyzyvateli tradičních, čistě fyzických obchodních ekosystémů. Klasický byznys bude dále naleptáván ze strany firem, jako jsou Uber (konkurence klasických taxi) nebo Airbnb (konkurence klasických hotelů). I jinde lze ale očekávat konkurenci ze strany on-line služeb; a objevit se může i tam, kde ji zatím nečekáme.
V oblasti e-komerce se pak podle Gartneru máme už v příštím roce připravit na nástup mobilních digitálních asistentů, kteří nám usnadní nakupování. Postupem času budou schopni nabídnout zásadní informace potřebné pro rychlé rozhodování o nákupu, ale mnozí uživatelé prý nepochybně přivítají i jejich základní funkce, zbavující člověka takových otravných úkolů, jako je opakované zadávání doručovací adresy nebo čísla platební karty. V roce 2016 prý tak budou mít mobilní digitální asistenti na svědomí prodeje v objemu 2 miliard dolarů. Mimochodem: V roce 2017 prý bude polovina on-line nákupů v USA realizována z mobilních zařízení. Podobný trend lze čekat i u nás. Jak jste na něj připraveni vy?
Analytici Gartneru rovněž věří, že do roku 2017 bude více než polovina investic směřujících do produktů pro koncové spotřebitele mířit do inovací takzvané customer experience, tedy zkušenosti (či zážitku) zákazníka. Už v roce 2015 pak podle nich bude více než polovina tradičních spotřebních produktů disponovat nějakým digitálním rozšířením, tedy přesahem do digitálního světa. Ty bez něj budou mít mnohdy těžší pozici na trhu.
Výše uvedené změny by nebyly možné bez odpovídajících proměn firem – a jejich IT oddělení. Co analytici očekávají pro příští léta v této oblasti?
V roce 2016 bude prý 65 % konkurenceschopných strategií vyžadovat platformu ITaaS (IT-as-a–Service, tedy jedna z forem outsourcingu IT) a 80 % šéfů informatiky výrazně urychlí přechod směrem k takzvané třetí platformě IT. Rovněž 80 % CIO bude v roce 2016 poskytovat nový framework usnadňující realizaci inovací i obchodních rozhodnutí.
O rok později, 2017, pak už bude 80 % šéfů informatiky silně zaměřeno na řešení pro analýzy, kybernetickou bezpečnost a na vytváření nových příjmů prostřednictvím digitálních služeb. A v roce 2018 bude nejméně polovina CIO využívat ve svém IT řešení pro správu založená na otevřených standardech.
Analytici Gartneru pak upozorňují, že tak, jak se nyní rychleji mění preference zákazníků, budou se muset rychle měnit i firmy, budou-li chtít přežít. A tuto změnu jednoznačně musejí podporovat informační technologie firem a příslušná oddělení, která je spravují – resp. která zajišťují příslušné IT služby.
Analytici IDC k tomu dodávají, že v roce 2020 bude role CIO nahrazena rolí CDO (Chief Digital Officer), jehož úkolem bude poskytovat produkty založené na IT a digitální služby.
Pro zajímavost se nyní ještě vraťme k předpovědím analytiků týkajícím se byznysu obecně – opět ve vazbě na informační technologie. Zde jsou dvě z nich:
Do roku 2017 bude podle Gartneru pětina elektronických prodejců trvanlivého zboží využívat technologie 3D tisku – pro tvorbu personalizovaných nabídek. Už v příštím roce pak prý až 90 % z nich bude hledat partnery, kteří by jim pomohli podporovat obchodní modely umožňující právě nabídku uzpůsobenou co nejvíce na míru konkrétnímu zákazníkovi. A když už jsme u prodejů koncovým zákazníkům – zásadně prý vzroste rovněž využívání informací o aktuální pozici zákazníka v rámci nákupního centra či konkrétního většího obchodu, což povede k navýšení prodejů.
A ještě jeden pohled na IT a jeho přínosy z jiného úhlu: Podle analytiků Gartneru vzroste do roku 2020 v rozvinutém světě očekávaná délka života navíc o půl roku díky širokému přijetí bezdrátových monitorovacích technologií. Ty budou schopny zajistit pomoc široké škále ohrožených skupin, například kardiakům nebo nemocným cukrovkou.
Konec roku je vždy jak časem ohlížení za uplynulými dvanácti měsíci, tak časem, kdy se finalizují plány na období budoucí....