Nakupování v neznámém nebo neověřeném e-shopu představuje stále vysoké riziko poškození spotřebitele. Plyne to z výsledků celoroční kontrolní akce České obchodní inspekce. Inspektoři zjistili v průběhu 1296 kontrol porušení povinností v téměř 80 % z nich. Kromě formálních nedostatků se nejčastěji jednalo o užití nekalých obchodních praktik, které byly prokázány ve více než 40 % případů, a porušování práv spotřebitelů při reklamacích.
Anonymní prostředí virtuálních obchodů umožňuje nepoctivcům lákat zejména méně zkušené nebo neopatrné zákazníky na nereálné ceny, neexistující zboží nebo služby, které spotřebitel často předem v dobré víře zaplatí, aby pak zjistil, že naletěl podvodníkovi.
V roce 2013 bylo za zjištěné nedostatky pravomocně uloženo 936 pokut v hodnotě přesahující 6 milionů korun. Každý spotřebitel by si měl při výběru zboží nebo služby v e-shopu ověřovat důvěryhodnost prodávajícího, sledovat webové diskuse a při nákupu přes internet v neznámém obchodě neplatit předem.
V rámci kontrolní akce proběhlo od 1. 1. do 31. 12. 2013 podle ČOI celkem 1296 kontrol, při kterých byl monitorován vývoj elektronického obchodování prostřednictvím sítě internet. Cílem České obchodní inspekce je podle jejích zástupců eliminovat případy nežádoucího protiprávního jednání prodávajících, neboť má negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování.
Inspektoři se soustředili především na kontrolu dodržování povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a dalších obecně závazných právních předpisů, spadajících do kontrolních a dozorových pravomocí České obchodní inspekce.
Z celkového počtu 1296 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů při 1013 z nich, tj. v 78,2 %, byť ne ve všech případech bylo prokázáno používání nekalých obchodních praktik. Celkem se v roce 2013 obrátilo na ČOI s dotazem na svá práva, s podáním nebo podnětem ke kontrole e-shopu 498 spotřebitelů. Při následném prověřování těchto podnětů inspektoři prokázali protiprávní jednání, potvrzující oprávněnost podání nebo jiné porušení povinností v 109 případech, tj. téměř 22 %.
V roce 2013 bylo v rámci kontrol internetových obchodů nejčastěji zjišťováno porušení povinností, které prodávajícímu stanoví zákon o ochraně spotřebitele. Většina těchto nedostatků je charakteristická právě pro prodej prostřednictvím prostředků elektronického obchodování, tj. pro e-shopy.
Výsledky kontrolních zjištění však nelze považovat za zcela objektivní obraz celkové situace internetového obchodování v České republice. ČOI tuto oblast celoročně monitoruje, cíleně vyhledává a následně zaměřuje své kontroly na prodávající, u kterých lze porušení obecně závazných právních předpisů předpokládat ať již na základě vlastní monitorovací činnosti, nebo na základě spotřebitelských podnětů.
A nejčastěji zjištěná porušení? Zde jsou:
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo v daném období 936 pokut v celkové hodnotě 6 304 500 Kč. Nejvyšší sankcí uloženou za prodej zboží a služeb po internetu v roce 2013 byla pokuta 100 000 Kč, jež v tomtéž roce i nabyla právní moci.