I přes stále pokročilejší zkušenost s používáním internetu data posledního průzkumu ukazují velmi vysokou míru nebezpečí způsobenou neopatrností a nedostatečnou ochranou soukromí. Řada uživatelů i nadále nepředchází možným rizikům a často ani netuší, jak vysoké ztráty (finanční i časové) si mohou způsobit. Při příležitosti Dne bezpečnějšího internetu 2014 představila výsledky již třetího ročníku průzkumu Microsoft Computing Safety Index (MCSI) společnost Microsoft.
Průzkum podle zástupců Microsoftu ukázal, že rizika na internetu stojí oběti v průměru až 23 miliard dolarů ročně a teoretický čas na nápravu těchto škod představuje pro postižené časové náklady dosahující při srovnání řádu 200 000 let. Nejvyšší újmu s sebou nese poškození profesní reputace, kdy se průměrná ztráta pohybuje okolo 535 dolarů na osobu. Mezi další „nejdražší“, a tím i nejnebezpečnější rizika, pak patří krádeže ID, úniky dat z bank a od zaměstnavatelů, online šikana nebo phishing.
I přesto, že rizika na internetu představují nezanedbatelné ztráty, více než polovina respondentů spoléhá při ochraně svého soukromí a dat na internetu stále pouze sama na sebe. Třetina využívá tipy, jak se bránit, z komerčních firem a pouhé procento se řídí radami získanými ve škole. Pouze třetina si chrání své soukromí na sociálních sítích, má kontrolu nad svými daty online a používá PIN a hesla do mobilního telefonu. Pouhá pětina pak pravidelně používá bezpečnostní aplikace a filtry a sleduje svou online identitu. Pouhých 10 % pak tyto osobní informace průběžně upravuje či maže.
„Lidé si často neuvědomují, že jejich dnešní online chování může mít dlouhodobé dopady na jejich budoucí pověst. Řada zaměstnavatelů využívá internet a sociální sítě k tomu, aby si prověřili reputaci svých potenciálních nebo stávajících zaměstnanců a není výjimkou, že kvůli své on-line image lidé ztratí či nezískají práci. Pojišťovací a úvěrové společnosti si dělají profily rizikovosti žadatelů i podle jimi sdílených fotografií a zveřejňovaných statusů. Je proto velmi důležité myslet na to, že co se jednou objeví v kyberprostoru, může zanechat stopy navždy,“ upozorňuje Václav Mach, ředitel pro vnější vztahy ze společnosti Microsoft.