Renata Novotná je nezávislá profesionálka na volné noze, která pomáhám přetíženým podnikatelům zavaleným prací najít v jejich firmě funkční systém a zefektivnit práci týmu jako celku. Díky tomu si uvolní ruce a vyčistí hlavu na důležité činnosti, rozvoj byznysu nebo osobní život.
Renata NovotnáTypickými klienty jsou majitelé malých a středních firem, které procházejí dynamickým růstem. Dosavadní postupy se ukazují jako nefunkční a je třeba je přizpůsobit většímu počtu zaměstnanců i rostoucímu objemu práce.
Co pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?
Nejtěžší pro mě bylo skloubit rozjezd podnikání s péči o dvě malé děti. Člověk najednou musí hodně prioritizovat a často složitě a velmi flexibilně organizovat. Bez podpory manžela a skvělých chův bych to nezvládla.
Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?
Já si zatím na nic nestěžuji, ale je pravda, že většina podnikatelských těžkostí se mi zatím vyhýbá. EET řešit nemusím, zaměstnance nemám a práce při rodičovské dovolené z hlediska daní přináší také spíše výhody.
Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?
Věřím, že je to kromě zásadní odbornosti také má osobní spolehlivost, důvěryhodnost a otevřenost. Se svými klienty mluvím vždy na rovinu a nebojím se jim předložit informace nebo řešení, které jim třeba může být nepříjemné slyšet. Hledám vždy co nejjednodušší a přesto funkční řešení dané situace. Držím se hesla: Nedělat, co není třeba, a co třeba je, dělat co nejjednodušeji.
Čím se odlišujete od konkurence?
Hledám v práci svých klientů systém a maximální efektivitu. Pracuji komplexně, tzn. dotýkám se často nejen organizace práce, ale také personálních otázek a nastavení kompetencí jednotlivých pozic. A přestože termín "procesní řízení" může na někoho působit děsivě, pracuji jednoduše a srozumitelně. Klíčová je pro mě praktická použitelnost a funkčnost.
Jaké zajímavé technologie používáte?
Nenechávám se příliš zlákat různými aplikacemi na plánování a time management. Jak jsem říkala, jednoduchost systému je pro mě důležitá. Osobně používám papírový diář pro týdenní plánování, Evernote a Google dokumenty pro poznámky a přípravu projektů a Freelo na předávání si práce s asistentkou.
Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?
Hlavním rizikem, které v souvislosti s mou prací vnímám, je dlouhodobá pracovní neschopnost. Mám tři děti - respektive dvě a třetí na cestě. To, že by se mohlo kdykoli komukoli z rodiny něco stát, si uvědomuji a každý den jsem vděčná za to, že nás to míjí. Ale věřím, že kdo je připraven, není překvapen. Takže si tvořím jednak adekvátní finanční rezervu pro případ náhlého výpadku příjmů a také přistupuji ke svému podnikání tak, abych byla schopna co nejvíc činností postupně delegovat na spolupracovníky. Aby toho bylo na mě osobně závislého co nejméně.
A co vašemu podnikání naopak pomáhá?
Určitě postupná edukace podnikatelského prostředí z hlediska procesního řízení a efektivity práce. Stále více podnikatelů si připouští, že nemusejí umět všechno a že nemusejí dělat všechno sami. A tak jim může firma prosperovat. Často stačí zvolit vhodný systém organizace práce a rázem může přestat dřít pusou v písku a vzít si třeba každý měsíc na týden dovolenou.
Jaké máte plány do budoucna?
Plánů mám spoustu, na dalších několik let dopředu (úsměv). A doufám, že je nic zásadního nezbrzdí. Je jasné, že situace a podmínky se mění, ale pokud se dokážete dobře přizpůsobit, nemusí to mít negativní dopad.
Rozhovor vznikl ve spolupráci s facebookovou skupinou Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností.
Jste také ochotni podělit se o své podnikatelské zkušenosti s ostatními? Ozvěte se nám! Kontakt na redakci OnBusiness.cz najdete dole, v patičce stránky. Členství v uvedené skupině není podmínkou.
Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky...