V zahraničí se často stává, že spotřebitel vyřizuje reklamaci služeb nebo zboží komplikovaně, protože nemá dokonalou znalost místního jazyka. Někdy na to spoléhají i obchodníci. Rychlou pomoc pro tyto situace nabízí nová mobilní aplikace sítě Evropských spotřebitelských center ECC-Net Travel, která uživateli okamžitě sdělí jeho práva týkající se nejčastěji řešených problémů a pro různé situace přidá i konkrétní věty ve 23 jazycích EU, norštině a islandštině.
Aplikace nazvaná ECC-Net Travel je dostupná na Google Play, v App Store a Windows Phone Store. „Když si aplikaci stáhnete do chytrého mobilního zařízení, máte svoje práva při ruce. V češtině si přečtete, co můžete požadovat v konkrétních situacích, jako je např. zpoždění a zrušení letu nebo problém při ubytování, a když budete chtít vůči obchodníkovi vznést požadavek, aplikace Vám nabídne její text v jazyce země EU, ve které se nacházíte,“ představuje aplikaci Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které je členem uvedené sítě ESC (ECC-Net).
Dalšími oblastmi jsou nákup v obchodě, železniční, lodní a autobusová doprava, pronájem vozidla, lékařské ošetření. V sekci „Dobré vědět“ uživatelé najdou i číslo tísňového volání v EU, tedy 112, kontaktní údaje ambasády v dané zemi EU a obecnou informační službu EU Europe Direct. Jsou zde také informace poukazující na maximální ceny roamingu v rámci EU i varování před neuváženým podpisem smlouvy o timeshare či účastí v tzv. holiday klubech.
„Informace o právech v uvedených oblastech vycházejí z evropských nařízení a směrnic, nereagují tedy na případné mírné odlišnosti v jednotlivých státech. Samotný základ daný evropskými předpisy ale nabízí slušnou míru ochrany,“ upřesňuje Ondřej Tichota a podotýká, že společný projekt sítě ECC-Net vedlo ESC Německo, které také nechalo aplikaci vytvořit.
Může se stát, že se člověk ve sporu s obchodníkem z jiné země EU, Norska či Islandu dostane do situace, kterou nebude možné vyřešit s pomocí aplikace, a tak je v ní uveden i kontakt na Evropské spotřebitelské centrum, které v takových případech bezplatně asistuje.
Evropské spotřebitelské centrum ČR bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Informuje o právech spotřebitelů na evropském trhu a vytváří projekty na podporu jejich postavení při přeshraničním nakupování. Činnost centra je financována Evropskou komisí a Českou obchodní inspekcí, při níž působí. Je členem sítě Evropských spotřebitelských center ECC-Net, která ročně zaznamená na 80 000 spotřebitelských kontaktů. Více informací na www.evropskyspotrebitel.cz.