137,5 milionu korun je hodnota reklamního prostoru, který od července do září využily politické strany ve svých volebních kampaních do poslanecké sněmovny. Údaje vyplývají z monitoringu společnosti Admosphere. Nerozhodnuté voliče však mají ovlivnit i jiné formy informování - třeba předvolební kalkulačky, kterých se vyrojilo poměrně velké množství.
Volební kampaně do poslanecké sněmovny se sice naplno rozběhly až v září letošního roku, některé strany do zvýšení povědomí investovaly už v letních měsících. Už od července tak svou propagaci nastartovaly Strana Práv Zemanovci, hnutí ANO 2011, Komunistická strana Čech a Moravy anebo Česká strana sociálně demokratická.
Reklamní prostor v nejvyšší ceníkové hodnotě prozatím podle Admosphere využily Česká strana sociálně demokratická (36,2 milionů korun) a Strana Práv Občanů Zemanovci (35,5 milionů korun). Na prostoru v hodnotě více než 31 milionů korun také inzerovalo hnutí ANO 2011.
Další dvě strany z TOP 5 (Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová a Občanská strana demokratická) prozatím svá hesla propagovaly reklamou v hodnotě přes 10 milionů korun. Zbývající strany hranice 10 milionů korun zatím nedosáhly.
Rozhodování, komu dát hlas v parlamentních volbách, má voličům usnadnit i přehled užitečných online nástrojů na platformě NasStat.cz, kterou spravuje Fond Otakara Motejla. Předvolební speciál obsahuje nejen volební kalkulačku, ale také životopisy kandidátů a jejich vazeb na české firmy a monitoring financování stranických kampaní.
Fond Otakara Motejla podpořil 6 projektů, které poskytují voličům důležité informace o stranách a kandidátech. Například Transparency International a sdružení Naši politici díky fondu jednotnou metodikou hodnotí finanční zdroje a průhlednost financování kampaní devíti stran s nejvyššími předvolebními preferencemi. Analytici projektu Demagog.cz se naopak soustředí na faktické výroky politiků a ověřují jejich pravdivost. Zaměří se například na 24 předvolebních Interview Daniely Drtinové a závěrečnou superdebatu s celostátními stranickými lídry na České televizi.
A v projektu Rekonstrukce státu hodlá Fond Otakara Motejla ve spolupráci s dvacítkou partnerských organizací i nadále prosazovat přijetí 8 klíčových protikorupčních zákonů. Závazek, že tyto zákony podpoří, podepsalo již více než 800 kandidátů.
Strany se však snaží voliče zaujmout především klasickým způsobem, případně, zatím často neobratně, prostřednictvím sociálních sítí. Hlavní nápor na reklamní prostor pak zjevně nastává nyní, s přicházejícím vrcholem kampaně.
„Úhrn ceníkových cen uveřejněné reklamy nám umožňuje s jistou mírou zjednodušení porovnávat mohutnost jednotlivých reklamních kampaní. Dosavadně monitorovanému období jasně dominovala ČSSD společně se Stranou Práv Občanů Zemanovci a politickým hnutím ANO. S odstupem následovala KDU-ČSL a ODS. Volební kampaň vyvrcholí samozřejmě až během října,“ komentuje aktuální data společnosti Admosphere její obchodní ředitel Tomáš Hynčica.
Jak již bylo zmíněno, jde o hodnotu kampaní do konce září 2013. Úplnou hodnotu využitého reklamního prostoru ve volbách do poslanecké sněmovny bude možné analyzovat až po uzávěrce říjnových dat.