Vzpomenete si na reklamu z roku 2003 s pejskem Bóbikem a ikonickou hlášku „Postaráte se mně o Bobíka?“ Tato kampaň pro vyhledávač Centrum.cz vás vyzývala k upřednostnění místa, kde vám rozumí. Dnes by podobná kampaň nemohla ani vzniknout, protože by nesplňovala etický kodex reklamy. Ten totiž stanovuje určitá pravidla. Podívejte se, jaká to jsou.
Jen pro připomenutí - zde je ona reklama z roku 2003 s pejskem Bóbikem.
Zdroj: Canva + partner textu
Kodex reklamy je soubor pravidel a etických zásad, kterými se řídí vytváření a šíření reklam. Vydala ho Rada pro reklamu a jeho cílem je zajistit, aby byly reklamy pravdivé, slušné, čestné a respektovaly mezinárodně uznávané zásady reklamní praxe stanovené Mezinárodní obchodní komorou.
Kodex tak chrání spotřebitele před klamavou a nevhodnou reklamou a dohlíží na odpovědné chování inzerentů a tvůrců reklam. Vztahuje se na televizní, rozhlasové, tištěné i online reklamy. Musíte se jím tedy řídit, ať už plánujete dát reklamu do novin či vysílacího času v televizi, nebo se zabýváte správou PPC kampaní a reklamy umisťujete na internetu.
V Kodexu reklamy najdete všeobecné zásady reklamní praxe, které stanovují pravidla, co nesmí být v reklamě obsažené. Mezi základní zásady patří:
1. Pravdivost reklamy
V reklamě nesmí být klamavé informace o vlastním nebo cizím podniku ani o jeho produktech nebo službách. Za zavádějící se považuje také pravdivé tvrzení, které v určitém kontextu vede diváka k mylnému pochopení. Nikdo nesmí zavádějící informace v reklamě využívat ani k získání výhody ve svůj prospěch na úkor ostatních.
2. Slušnost reklamy
Reklama nesmí obsahovat tvrzení ani zobrazovat lidi, produkty, situace a další prvky takovým způsobem, který by hrubě porušoval obecně přijímané normy slušnosti a morálky. V reklamě se nesmí objevit ani prvky snižující lidskou důstojnost.
3. Čestnost reklamy
Co se týče čestnosti, reklama nesmí:
• zneužívat důvěru spotřebitelů ani nedostatku jejich znalostí a zkušeností,
• být podprahová ani skrytá,
• být prezentovaná tak, aby se vytvářel dojem, že se jedná o jiný způsob šíření informací, než je reklama (například vědecká studie nebo reportáž).
4. Společenská odpovědnost reklamy
Kodex reklamy dále stanovuje také principy společenské odpovědnosti – to znamená, že reklama nesmí:
• bez opodstatněného důvodu obsahovat motiv strachu,
• urážet národnost, rasu nebo náboženství,
• obsahovat prvky, které by mohly podněcovat nebo podporovat násilné činy,
• zneužívat předsudků a pověr,
• zpochybňovat nebo zesměšňovat tradice, zvyky a symboly, které jsou v České republice tradiční.
Etický kodex reklamy stanovuje také specifické požadavky na reklamu – například:
• Hodnota zboží – reklama nesmí přisuzovat produktům nepřiměřeně vysokou užitnou hodnotu, než jakou výrobek má.
• Cenové srovnání – informace o ceně obsažená v reklamě nesmí být nižší, než je ve skutečnosti, a cena se nesmí po dobu reklamy změnit.
• Napodobování – reklamy nesmí svým vizuálem napodobovat jiné kampaně.
• Očerňování – reklama nesmí napadat jiné společnosti, produkty a reklamy ani je připravit o důvěryhodnost.
• A další.
Reklama na alkoholické nápoje nesmí propagovat nezodpovědnou konzumaci ani podporovat jejich nadměrnou konzumaci. Dále není povolené zesměšňovat abstinenci, zobrazovat opilé osoby nebo agresivní chování.
Reklama nesmí cílit na lidi mladší 18 let a žádná osoba vystupující v reklamě, která konzumuje alkohol, nesmí být mladší 25 let a ani tak svým vzhledem nesmí působit.
Členské organizace Rady pro reklamu (RPR) musí respektovat Kodex a zavazují se nevytvářet ani neschvalovat reklamy, které by porušovaly jeho etické zásady. Také se zavazují stáhnout reklamu, u níž by orgán etické samoregulace dodatečně zjistil porušení těchto zásad.
(Partnerský příspěvek)