O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

RAPEX: Včasná výměna informací o nebezpečných výrobcích

Evropský systém včasné výměny informací (RAPEX) chrání spotřebitele v Unii proti nebezpečným nepotravinářským výrobkům, a to již 10 let. V roce 2013 přijaly členské státy v této oblasti celkem 2 364 opatření. To představuje 3,8% nárůst počtu případů varování oproti roku 2012 a potvrzuje stále rostoucí trend, který byl zřejmý již od zřízení systému RAPEX v roce 2003.

„Využívání sytému RAPEX svědčí o tom, že je EU obezřetná a dohlíží na bezpečnost svých 500 milionů obyvatel. Jedná se o velký úspěch spolupráce mezi orgány členských států a evropským institucemi v zájmu evropských občanů. 10. výročí systému RAPEX je dokladem toho, že příslušné úřady kladou při zajišťování bezpečnějšího jednotného trhu stále větší důraz na spolupráci,“ uvedl Neven Mimica, evropský komisař pro spotřebitelskou politiku.

Co je to RAPEX

RAPEX je systém včasného varování, v jehož rámci se členské státy Unie a Evropská komise vzájemně informují o nebezpečných výrobcích nepotravinářského charakteru. Jeho úlohou je rychle šířit informace o potenciálním riziku, které mohou určité výrobky pro spotřebitele představovat, a o souvisejících opatřeních na vnitrostátní úrovni. To umožňuje takové výrobky co nejdříve identifikovat a případně je stáhnout z trhu.

Od svého založení v roce 2003 zaznamenává RAPEX trvalý nárůst zaslaných varování i následně přijatých opatření – v roce 2003 to bylo přibližně 200 oznámení a nyní se v rámci systému přijímá a dále předává více než 2 000 oznámení ročně.

Rizikové výrobky

V roce 2013 byly hlavními kategoriemi výrobků, u nichž musela být přijata nápravná opatření, oděvy, textilie a módní výrobky a rovněž hračky (25 %). Mezi nejčastěji oznamovanými riziky, jež tyto výrobky způsobovaly, bylo riziko chemické závadnosti výrobku, riziko uškrcení či udušení a nebezpečí úrazu.

Chemické riziko existovalo jak u oděvů, tak u hraček (například obsah chromu VI v obuvi a kožených výrobcích, obsah ftalátů v hračkách). Hlavním důvodem pro oznamování rizikových oděvů bylo nebezpečí uškrcení nebo zranění kvůli stahovacím šňůrkám. V roce 2013 byly dále zakázány například výrobky pro péči o děti (nekvalitní vany pro kojence a kočárky) a tetovací barvy obsahující několik zakázaných chemických látek. Firmy by měly zajistit, že jsou před zahájením výroby zohledněna dobře známá rizika. A pokud se u výrobku objeví chyba, musí ho firma stáhnout z trhu.

Země původu a kategorie nebezpečných výrobků

Zemí původu, která v rámci výstražného systému figuruje na prvním místě, je podle zástupců EU Čína. Vloni se výrobků pocházejících z Číny týkalo 64 % celkového počtu oznámení o nebezpečných výrobcích.

Unie s Čínou spolupracuje na zlepšení komunikace mezi správními orgány v zájmu zvýšení informovanosti čínských výrobců o požadavcích EU. V tomto dialogu Evropská komise také zdůrazňuje, jak důležité je zlepšit schopnost dohledat původce oznámených výrobků. Nedávná studie vypracovaná expertní skupinou podporovanou Evropskou komisí obsahuje doporučení ohledně toho, jak zvýšit zjistitelnost původu výrobku a na co by si spotřebitelé měli dávat pozor.

Zde je 5 nejčastěji oznamovaných kategorií výrobků v roce 2013: 25 % oděvy, textilie a módní výrobky, 25 % hračky, 9 % elektrická zařízení a vybavení, 7 % motorová vozidla a 4 % kosmetické přípravky.


(28. 3. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(891)