V našem seriálu o zajímavých českých firmách tentokrát zpovídáme Radima Hasalíka, který se již více než 14 let věnuje online marketingu. Zpočátku dělal pro klienty vše: Spravoval jim kampaně, tvořil a upravoval stránky... Nakonec se ale zaměřil čistě na strategie. Jak to funguje v praxi a co doporučuje ostatním podnikatelům?
Radim Hasalík, specialista online marketinguCo pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?
Hodně velkou výzvou bylo právě zaměření. Mám osobnostní předpoklady pro rozjíždění nových věcí, stanovení vizí a strategií. Hodně dlouhou dobu jsem se snažil pokrýt všechny oblasti online marketingu. To vedlo k určitému pocitu zahlcení, protože bylo velmi těžké sledovat vývoj ve všech jeho oblastech. Zároveň jsem se nechtěl úzce zaměřit na jednu část. Po konzultaci s kariérním specialistou jsem se rozhodl úzce zaměřit právě na strategický online marketing. Moje nová role zaštítí práci všech specialistů online marketingu. S jednotlivými kanály online marketingu zůstanu i nadále v kontaktu skrze svojí Internetovou Laboratoř.
Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?
Vnímám tady potenciál pro zlepšení. Velká řada podnikatelů ve skutečnosti nepodniká, ale mají výdělečný koníček. Někteří se zaměřují nevhodným směrem: Řeší třeba přechod na fakturační systém levnější o pár korun. Nebo si dělají účetnictví a odborná rozhodnutí na koleně. Máme tady opravdu hodně podnikatelů vyznávajících heslo “udělej si sám”. Podle toho pak jejich podnikání vypadá.
Velmi pozitivní je naopak vstřícná a přátelská atmosféra lidí, kteří věnují svůj čas výměně znalostí v naší skupině Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností.
Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?
Odlišnost od konkurence, znalosti, důvěra ve vlastní schopnosti a odvádění kvalitní práce pro klienty. Jako specialista internetového marketingu a zakladatel několika webových projektů jsem si prošel celým procesem a vyzkoušel prakticky každou část online marketingu. V ČR jsem rozjížděl jeden z prvních blogovacích systémů. Měl jsem vlastní IT magazín. Podařilo se mi vybudovat síť 14 facebookových skupin pro podnikatele a živnostníky. Jedna z těchto skupin patří mezi největší českou B2B skupinu s více než 20 000 členy. Souběžně jsem získal zkušenosti s prací pro velké firmy: spolupracoval jsem známými značkami jako Seznam.cz, ESET, DATART, Unilever, Bontonland a řadou menších klientů. Protože dost často zkouším věci na vlastní kůži, kvůli svému vstupu na YouTube jsem absoloval moderátorský kurz. Strávil jsem 100 hodin praktickou výukou a 300 hodin jako moderátor online rádia. Kombinace těchto zkušeností pak tvoří znalosti, které jsou navzájem unikátně propojeny a konkurence je nemá.
Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?
Jednu dobu jsem chtěl pomáhat drobným klientům a začínajícím živnostníkům. Připravil jsem pro ně specifické ceny. Jeden měsíc jsem tak obsloužil až 30 klientů, zatímco kolegové jich měli šest až sedm. Tato strategie navíc nevedla k výsledkům. Ačkoliv si klienti dělali práci sami a já jsem je pouze odborně vedl, trvalo jim to a výsledky se nedostavovaly. Vyřizovat tak velký objem klientů bylo rizikové i z hlediska možného syndromu vyhoření. Později jsem svou strategii přehodnotil a přestal tento typ spolupráce nabízet. Nadměrná práce měla rovněž negativní dopad na můj vztah, který se rozpadl. Dnes jsem poučený a snažím se to kombinovat.
Dost dlouho mi také trvalo smířit se s faktem, že ne vždy moje práce a doporučení přináší výsledky. Hodně klientů se totiž ke specialistovi upíná s nadějemi. Úspěch je ovšem mixem mnoha různých aktivit a marketing tvoří jen jednu část. Není to samospásné řešení na všechny problémy světa.
Co vnímáte jako riziko - a co jako příležitost - pro své podnikání?
Online marketing je hodně specifický obor. V budoucnu se bude hodně vyvíjet směrem k větší automatizaci. Je možné, že některé dnes známé obory zcela zaniknou a vzniknou zase nové: Například tady budou specialisté na hlasové vyhledávání - SEO, využití umělé inteligence v marketingu - marketing AI - a velký důraz bude kladen na zákaznickou zkušenost, emoce. Tento vývoj bude klást velké nároky na specialisty online marketingu, aby těmto trendům přizpůsobili své strategie. Je proto vhodné sledovat zahraničí a být připraven.
Jaké máte plány do budoucna?
V budoucnu chci více rozvíjet skupinu Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností. Dostalo mi totiž cti být pozván na první evropské setkání správců skupin do Londýna. Věřím tomu, že by bylo možné vybudovat něco mnohem většího než jen diskusní kroužek na Facebooku. S kolegou také chystáme založit neziskovou organizaci, která bude podporovat podnikání v ČR. Jsou to všechno vedlejší aktivity a ohrozit je mohou jen zásadní změny v mém životě. Jak s oblibou říkám: bude to jízda!
Jste také ochotni podělit se o své podnikatelské zkušenosti s ostatními? Ozvěte se nám! Kontakt na redakci OnBusiness.cz najdete dole, v patičce stránky.
Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky...