Mnoho prodávajících má při prodeji nemovitosti přehnané nároky, a tak je dnes podle odborníků zcela běžné, že se nemovitosti nakonec prodají i se slevou více než 25 % oproti nabídkové ceně. Výjimkou ale nejsou ani prodávající, kteří svou nemovitost nabídnou a prodají pod cenou.
Desetina Čechů (10 %) prodala nemovitost pod cenou a polovina lidí (51 %) zná ze svého blízkého okolí někoho se stejnou zkušeností. Nejčastěji tak lidé činí ze dvou důvodu, chtějí urychlit prodej bytu či domu (44 %) a potřebují získat rychle peníze (21 %). Vyplývá to z nového průzkumu realitní kanceláře Maxima Reality, která zkoumala zkušenosti a obavy Čechů při prodeji nemovitostí.
Na tuzemském realitním trhu se v posledních měsících odehrálo mnoho změn. Podle odborníků z pražské Maxima Reality se vlivem nich zvýšila po dlouhé době nabídka nemovitostí nad její poptávkou. V případech, kdy lidé na prodej spěchají, přistupují ke ztrátovému řešení a nemovitost prodají pod cenou. Podle aktuálního průzkumu Maximy zná polovina Čechů (51 %) někoho, kdo si prošel podobnou situací. U pětiny lidí (21 %) došlo k prodeji bytu či domu pod cenou buď osobně, nebo v rámci rodiny. Vůbec nejčastější důvod je potřeba urychlit prodej (44 %), u pětiny lidí (21 %) byla příčinou okamžitá potřeba peněz, u desetiny (10 %) zase neznalost aktuálních cen a špatné nacenění nemovitosti.
„Ze zkušeností našich klientů víme, že každý druhý potřebuje peníze co nejdříve. Někteří doslova hned. Dosud měla taková situace jen dvě řešení, obě ale velmi nevýhodná vůči prodávajícímu. Aby lidé urychlili hledání kupce, jsou často nucení snížit cenu, případně rovnou přistupují k výkupu nemovitosti za hotové. Kvůli tomu přichází o cca 25 – 45 % z reálné tržní ceny. Přišli jsme proto s férovějším řešením, kdy v rámci nového produktu vyplácíme 50 až 80 % tržní ceny nemovitosti dopředu, zbytek až po prodeji. Lidé tak už nemusí snižovat hodnotu své nemovitosti,“ říká Vladimír Zuzák, ředitel Maxima Reality.