Téměř polovina firem nedodržuje zákonem předepsané povinné revize plynových zařízení. Pokud však majitelé plynových zařízení nenechají nejpozději před začátkem topné sezóny provést jejich revizi odborným servisním technikem, zvyšují až o 80 % riziko mnohem nákladnějších servisních zásahů či pojistných událostí. Upozorňuje na to společnost 4heat.
4heat upozorňuje, že v České republice platí již od roku 1979 bezpečnostní vyhláška, která všem majitelům a provozovatelům plynových zařízení ukládá povinnost absolvovat jedenkrát ročně preventivní prohlídku těchto plynových zařízení. Plynové zařízení, u kterého jsou kontroly zanedbávány, v sobě nese nebezpečí rostoucí s časem. Tou nejmenší komplikací je, že nebude fungovat, takže firmy či domácnosti místo bezproblémového zahájení topení budou stát před nutností servisního zásahu – ovšem v době, kdy jsou servisní technici maximálně vytíženi a jejich reakční doba se prodlužuje až o čtyři týdny. Na vině je kromě sezónní špičky také neustále ubývající počet zkušených techniků.
Další problém může nastat, když zařízení sice funguje, ale přesto je v jeho provozu nějaký defekt. Pak se jedná o skutečný bezpečnostní problém, který skokově zvyšuje riziko požáru. Podle statistik Hasičského záchranného sboru ČR připadlo za poslední rok 2 620 případů požárů na technické závady, a přitom většinu z nich mohou pravidelné revize a servisy odhalit. Klíčové jsou revize především ve výrobních halách, kde za poslední rok došlo k 445 požárům. Celková škoda po požárech zaviněných technickými závadami přitom vloni převýšila 959 milionů korun.
Podle společnosti 4heat jde o závažný problém. Firma má pravidelné servisní prohlídky v portfoliu svých služeb, až 1/3 provozovatelů plynových spotřebičů jich prý ale nevyužívá. Každý podzim se pak její technici potýkají s významným nárůstem servisních zásahů. Ty prý však nejsou, jak by se mohlo zdát, způsobeny jen přirozeným opotřebením plynových spotřebičů nebo náročnými podmínkami ve kterých musí tyto přístroje pracovat, ale z velké části právě zanedbáním pravidelných prohlídek. Podobná čísla prý udávají i další významní dodavatelé na českém trhu.
„Samotná prohlídka realizovaná v řádném termínu není ve srovnání s řešením případného servisního zásahu nijak náročná. Zahrnuje kontrolu a seřízení spalovacího procesu, čištění od provozních nečistot, seřízení zapalovacích a ionizačních elektrod, a otestování funkčnosti jednotlivých prvků celého topného systému tak, aby byly včas odhaleny případné problémy. Škody, které mohou být způsobeny zanedbáním těchto povinností, jsou zejména v průmyslových objektech významné a bez dokladu o realizované servisní prohlídce se proces vyjednávání o náhradě škody s pojišťovnou stává téměř beznadějným,“ říká Jan Novotný, provozní ředitel společnosti 4heat.