Odvětví médií a zábavního průmyslu v Česku poroste v následujících pěti letech tempem 5 % ročně, nahoru ho potáhne především digitální oblast. Naopak novinám budou příjmy klesat v České republice i ve světě. Další fáze digitalizace spolu s dominantním postavením internetových platforem vede firmy ke spojování do stále větších celků, tzv. superpodniků, které nabízejí širokou škálu služeb. Specialitou Čechů jsou knihy, těch nakupujeme nejvíc v Evropě. Vyplývá to ze studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018–2022.
Trh médií a zábavního průmyslu vstupuje podle PwC do nové fáze změn. Jednou z nejdůležitějších je klesající význam tradičních zdrojů příjmů a hledání nových. Ve světě se osvědčuje tzv. členský princip, který kombinuje silný vztah s fanoušky s cílením obsahu vytvořeného přímo pro ně na míru. Velkým trendem je také rostoucí význam mobilních telefonů. Globální výnosy z reklamy přes mobilní zařízení letos poprvé překonají výnosy z inzerce přes kabelové připojení na internet. Na všechny tyto změny společně s obecným nástupem nových technologií a dominantním významem digitálních platforem firmy reagují spojováním se do tzv. superpodniků, které usilují o vytvoření přímého kontaktu se zákazníky, jimž nabízí celou šíři služeb. Od poskytování připojení na internet přes tvorbu obsahu až po jeho distribuci.
Noviny podle PwC čekají těžké časy, jejich výnosy poklesnou od roku 2017 do roku 2022 z 9,2 miliard Kč na 7,3 miliard Kč, tedy tempem 4,5 % ročně. Čísla táhne dolů především úbytek finančních prostředků z předplatného, který se pohybuje ve výši 11,8 % za rok. Snižují se ale i výnosy z reklamy, a to každoročně o 2,4 %.
„Českým specifikem je nízký význam předplatného na financování médií. Zatímco v ostatních zemích Evropy zůstanou výnosy z předplatného vyšší než výnosy z inzerce, u nás bude naopak předplatné představovat jen asi 20 % celkových příjmů,“ uvádí Olga Řehořková, specialistka na média a zábavní průmysl, PwC Česká republika. Propad tištěných časopisů je v porovnání s novinami pomalejší, bude se pohybovat kolem 1,8 % za rok.
Online médiím se podle PwC vydělávat daří, jejich výnosy porostou do roku 2022 tempem 7 % ročně. Stoupá především důležitost předplatného, noviny za něj utrží každý rok o 12,9 % navíc. Ekonomický význam digitálu je ale v porovnání s tištěnými médii zanedbatelný. Zatímco v roce 2017 činily výnosy tištěných médií celkem 9,2 miliard Kč, online média ve stejném roce vydělala jen 768 milionů Kč.
„Online média rostou relativně rychle, bohužel ale z malého základu. Propad tištěných médií tedy výhledově vyrovnat nemohou,“ dodává Řehořková. Internetovým časopisům se pak daří ještě lépe, jejich výnos se bude do roku 2022 zvyšovat o 13,7 % ročně. Nahoru je táhnou především specializované odborné časopisy pro podnikatele. Stejně jako u novin ale platí, že digitální obsah představuje jen zlomek trhu.
V mezinárodním srovnání se v České republice velmi daří knihám. Zatímco v západní a východní Evropě roste tento trh tempem 0,3 % a 0,5 % ročně, Češi za knihy zaplatí do roku 2022 každoročně o 2,3 % více. Prodej elektronických knih se bude dokonce zvyšovat až o 12 % ročně, jeho podíl na celkových výnosech ale podle PwC zůstane zanedbatelný, v roce 2022 bude představovat pouhých 3,4 %. Většinu růstu tak táhne prodej klasických papírových knih.