Dnešní mladé ženy jsou v porovnání s předchozími generacemi vzdělanější a ve vysoké míře kladou důraz na kariéru. Téměř polovina z nich (49 %) věří, že u svého současného zaměstnavatele může dosáhnout těch nejvyšších pozic. Pokud však nedostanou dostatek příležitostí k růstu či rozvoji, odcházejí (52 %). To je mnohem častější důvod k odchodu ze zaměstnání než zakládání rodiny (19 %). Tvrdí to studie poradenské společnosti PwC.
Podle studie poradenské společnosti PwC „The female millennial: A new era of talent,” jsou ženy generace Y (narozené mezi lety 1980 – 1995) v porovnání s jinými generacemi nejsebevědomější a nejvíce ambiciózní. Přesto, že 71 % žen stále cítí, že příležitosti v oblasti kariéry nejsou rovné pro všechny, 49 % z nich věří, že může dosáhnout u svého současného zaměstnavatele těch nejvyšších pozic. Celkem 66 % žen uvedlo, že vydělává stejně či více, než jejich partner.
„Ženy posilují své postavení i na českém trhu práce. Jak ukázaly poslední výsledky indexu jejich zapojení na pracovním trhu WILM, který sestavuje PwC, dokonce si v něm Česká republika o jednu příčku polepšila. I když stále zůstává celkově pod průměrem zemí OECD,“ říká Daniel Soukup, odborník na řízení lidských zdrojů, PwC Česká republika.
Mladé ženy, které v současnosti začínají budovat svou kariéru, mají podle PwC díky své silnější pozici předpoklady nastartovat změny ve firemních kulturách. Ty by se mohly týkat především přístupu k vyvážení pracovního a soukromého života, což je pro tuto generaci, bez ohledu na pohlaví, zcela zásadní (97 %). Ženy zároveň chtějí pracovat ve firmách, jejichž kultura vyzdvihuje rovnoprávnost pohlaví. Záleží jim také na reputaci firmy a na tom, zda její byznys přispívá dobré věci. Ne vždy jsou však tato očekávání v praxi naplněna.
„Rovné příležitosti deklaruje v Česku drtivá většina firem. Praktická možnost využívat pružnou pracovní dobu či zkrácených úvazků, které by ženám lépe umožnily skloubit kariéru s rolí matky, však stále není samozřejmostí ve všech firmách,“ upozorňuje Daniel Soukup.
Mezi nejdůležitějšími kritérii výběru zaměstnavatele však firemní kultura chybí. Ženy vybírají především podle možností kariérního růstu (53 %), výše finanční odměny (52 %) a dostupnosti flexibilních úvazků (35 %). Stejné důvody, v případě jejich nedostatku či nedostupnosti, na druhé straně vedly ženy nejčastěji k odchodu od předchozího zaměstnavatele (nedostatek příležitostí ke kariérnímu růstu – 31 %, nedostatek příležitostí ke vzdělávání – 21 %, nerovnováha mezi pracovním úsilím a odměnou – 20 %). Pouhých 19 % žen pak svého stávajícího zaměstnavatele opouští kvůli péči o rodinu.