Drtivá většina e-shopů nabízí své produkty mezinárodně, na lokálním trhu je někdy trápí přítomnost velkých mezinárodních hráčů nebo právní a daňové prostředí. Starosti si dělají i s bezpečností plateb a s nedostatkem fyzického kontaktu klientů s produkty. Ukazuje to průzkum společnosti ShopAlike, kterou zajímaly i plány prodejců do budoucna nebo to, jak oslovují mileniály.
ShopAlike v průběhu léta 2017 kontaktoval 100 svých partnerských obchodů ve 13 evropských zemích s dotazníkem zaměřeným na lepší pochopení aktuální situace na trhu e-commerce, nejdůležitějších trendů a příležitostí v tomto segmentu. Vzorek respondentů zahrnoval obchody prodávající oblečení, boty a textil (58%), nábytek a bytové doplňky (26%) a také obchody s kosmetikou, šperky, hračkami nebo sportovním a outdoorovým vybavením. Sebraná data v ShopAlike roztřídili i podle velikosti podnikání respondentů (45% obchodů s počtem produktů 1001 až 10000, 33% s více než 10000 produkty a 20% s počtem produktů 1 až 1000). A zde jsou podrobné výsledky výzkumu.
Výsledky ukazují, že většina obchodů je spokojena (31%) nebo částečne spokojena (56%) se současným stavem e-commerce trhu ve své zemi. Většina je také optimistická (52%) nebo částečně optimistická (26%) pokud jde o jeho budoucí vývoj.
Přítomnost velkých mezinárodních hráčů a právní a daňové prostředí považují obchody za hlavní překážky svého podnikání na domácím trhu. Pokud jde o překážky online nakupování ze strany zákazníků, obchody poukazují zejména na bezpečnost plateb a nedostatek fyzického kontaktu s produkty. Problémem je také nedostatečná komunikace s obchody jak před, tak i po uskutečnění nákupu.
Mileniálové jsou pro obchody významnou cílovou skupinou, a proto se je snaží oslovit pomocí různých metod (86% zvyšuje svou aktivitu na sociálních sítích, následuje textový obsah, cílené display kampaně a spolupráce s influencery). Pouze 37% obchodů má vlastní aplikaci. Pokud jde o sociální média, neohroženým králem je pořád Facebook (90% obchodů využívá tento kanál), následuje Instagram (76%) a Twitter (41%).
83% respondentů předpokládá, že jejich trh sleduje, nebo částečně sleduje současné trendy. Pokud jde o inovace, většina respondentů je v horizontu 3 let připravena uvést: inovativní platební možnosti (70%), využití big data (65%), nové možnosti doručování zboží (64%). Pouze 37% obchodů používá, nebo plánuje používat na komunikaci s klienty chatboty.
72% respondentů prodává své produkty také mezinárodně, ale pouze 50% má na zahraničních trzích aktivní marketingovou komunikaci. Překážkami růstu za hranice jsou pro obchody hlavně: problémy s logistikou doručování, těžká konkurence a jazyková bariéra. Restriktivní regulace a problémy související s měnovými konverzemi nepředstavují pro online obchody větší problémy.
Detailní inforgrafiku k průzkumu naleznete zde na stránkách ShopAlike.
(Partnerský příspěvek)