Většina průmyslových firem v Česku využívá staré opotřebené výtahy, které představují střední až vysoký stupeň nebezpečí pro zaměstnance. Podniky zbytečně riskují a některé neprovedou nápravu technického stavu ani po zjištění závady či provozního rizika. Upozorňuje na to Vlastimil Graca z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas, která ročně provede cca tisíc inspekcí výtahů. O dalších rizicích hovoří Jan Dvořák z Unie výtahového průmyslu.
„Průmyslové provozy často podceňují technický stav výtahů, zodpovědné osoby zřejmě čekají, až se stane nehoda s těžkým zraněním. Extrémně rizikové jsou výtahy s poškozenou klecí, šachetními, případně klecovými dveřmi. Kvůli těmto závadám totiž hrozí zachycení přepravovaných osob nebo materiálu,“ upozorňuje inspektor výtahů Vlastimil Graca z Bureau Veritas a dodává: „Velmi nebezpečný je také špatný technický stav či nadměrné opotřebení bezpečnostních komponent, například omezovače rychlosti, což může mít fatální následky.“ Mezi další nejčastější závady patří elektroinstalace výtahů na hranici životnosti, značné stáří motoru výtahu, převodovky, kladek či nosných prostředků.
„Naším cílem je zhodnotit celkový stav výtahů, specifikovat rizika a provést kompletní identifikaci závad s fotodokumentací. Následně o výsledku informujeme odpovědné osoby, které mají na starosti odstranění závad. V praxi se bohužel ukazuje, že některé průmyslové firmy zjištěné závady neodstraňují a rizikové výtahy provozují dál i navzdory jejich nepřijatelnému technickému stavu. Zaměstnancům tak hrozí vážné úrazy, což je z hlediska bezpečnosti práce nepřípustné,“ říká Graca.
Jan Dvořák z Unie Výtahového průmyslu k tomu dodává: „Vlastník či provozovatel výtahu se nemůže nijak zbavit své zodpovědnosti za bezpečný provoz, platí zde presumpce viny. Jakmile je u výtahu zjištěn výskyt provozních rizik vysoké a střední úrovně bezprostředně ohrožující zdraví dopravovaných osob, servisních a inspekčních pracovníků, jedná se o nebezpečné dopravní zařízení. Pokračuje-li jeho provoz v nezměněné podobě, tedy bez provedení nápravných opatření k odstranění zjištěných rizik, jedná se již o vědomé provozování nebezpečného dopravního prostředku. V případě vzniku škodní události je potřebné počítat s možnými následky.“