Průmysl 4.0 je bezpochyby jedním z těch populárních termínů, které se báječně vyjímají na lesklém papíře drahých časopisů - v článcích i v reklamách dodavatelů. Nejde ale o prázdný marketing. Je jen třeba si z Průmyslu 4.0 vybrat to své, pečlivě zvážit možné přínosy a připravit se na implementaci.
Firmy, které již nyní investují nebo v brzké době plánují investovat do technologií průmyslu 4.0, mnohdy také horečnatě pracují na upgradu svých stávajících informačních systémů. Cílem je podle analytiků zajistit propojení se senzory internetu věcí (posílajícími například informace o stavu prodaných produktů) i s analytickými aplikacemi, které jim umožní rychle vyhodnocovat data a spouštět odpovídající akce.
Pro práci s těmito daty ale budou firmy potřebovat odpovídající software - a tady se otevírá prostor pro celý nový business: Tržiště algoritmů. Analytici společnosti Gartner předpokládají, že v roce 2020 bude nejméně 30 % projektů zaměřených na Průmysl 4.0 využívat algoritmy právě z těchto tržišť.
Thomas Oestreich z Gartneru upozorňuje, že aplikace Průmyslu 4.0 budou pracovat s velkým množstvím dat nejrůznějších typů a že firmy budou potřebovat algoritmy, pro jejichž tvorbu nebudou mít dostatečně kvalifikované zaměstnance. Aby urychlily nasazení moderních technologií, budou tak jednak využívat zmíněná tržiště, jednak budou intenzivně využívat externí poskytovatele příslušných služeb.
Současně Oestreich varuje, že ani tento přístup se neobejde bez problémů. Aby bylo možno předpřipravené algoritmy rychle a efektivně využívat, bude třeba mít k dispozici personál, který bude schopen vhodné algoritmy vybírat. Christian Hestermann z Gartneru pak doporučuje co nejdříve provést analýzu, kde v obchodním modelu firmy mohou výrazně pomoci technologie digitálního byznysu a internetu věcí a ve vhodném okamžiku je bez zbytečného zdržování nasadit.
Technologie Průmyslu 4.0 mohou bezpochyby firmám, které je začnou využívat ve správný okamžik, přinést významné konkurenční výhody. Je tak dobré být na ně připraven.
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz