Základním požadavkem je samozřejmě znalost Zákona o ochraně spotřebitele a práv spotřebitele, do hry ale vstupují i další zákony a regulace, třeba EET nebo GDPR. Pojďme se podívat podrobněji, co upravují a jak ovlivní činnost vašeho e-shopu.
Zákon o ochraně spotřebitele (634/1992 Sb. v aktuálním znění) je jedním ze základních zákonů, se kterými se bude provozovatel e-shopu potýkat. Tento zákon zakotvuje ochranu spotřebitele v postavení smluvní strany závazkového vztahu. Jeho hlavním obsahem je úprava ochrany spotřebitele při prodeji zboží, výrobků a při poskytování služeb. Dále zde můžeme najít úpravu týkající se poskytování služeb, oblast ochrany spotřebitele a jeho jednotlivá oprávnění či právní úpravu týkající se jiných právnických osob, která jsou postavena na principu ochrany spotřebitele.
Významná novela, která do zákona zavedla nový institut, byla provedena v roce 2008, a to díky transformaci Směrnice o nekalých obchodních praktikách (2005/29/ES). Touto novelou byl zákon rozšířen o institut zákazu nekalých obchodních praktik, který se velmi často vyskytuje v souvislosti s hospodářskou soutěží. Každý internetový podnikatel a obchodník provozující e-shop, by se měl s tímto zákonem seznámit.
Česká obchodní inspekce (ČOI) je kontrolní a dozorový orgán právnických a fyzických osob, které prodávají nebo dodávají výrobky, zboží a služby s tím související na vnitřní trh Evropské unie. ČOI postupuje podle zvláštních právních předpisů. Mezi hlavní z nich patří zákon o České obchodní inspekci, výše uvedený zákon o ochraně spotřebitele či zákon o technických požadavcích na výrobky.
Úkolem inspekce ve vztahu k e-shopům je zejména kontrola obchodních podmínek, kontrola informovanosti spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelského sporu, kontrola nekalých obchodních praktik či poskytnutí špatných či nedostatečných informací týkajících se reklamace ale její samostatné vyřízení a další. Jen za druhé letošního roku provedla Česká obchodní inspekce 260 kontrol internetových obchodů a porušení právních předpisů zjistila v 85 % - 218 případech.
Veškeré informace týkající se České obchodní inspekce, včetně seznamu rizikových e-shopů (na který se rozhodně majitel e-shopu nechce dostat) jsou uvedeny na jejich internetových stránkách. Českou obchodní inspekci můžeme najít v každém krajském městě, kde se nachází sídla jednotlivých ústředních inspektorátů.
A aby těch povinností pro podnikatele a provozovatele e-shopů nebylo málo, připravili si zákonodárci povinnosti další. Jednou z nich, údajně jako prevence před daňovými úniky, je systém elektronické evidence tržeb (EET), kdy i provozovatelé e-shopů musí v tomto systému evidovat veškeré přijaté hotovostní platby a vystavit zákazníkovi účtenku s vygenerovanými kódy. Pro velkou slávu a podporu celého systému pak může zákazník tuto účtenku vzít a přihlásit ji do slosování o hodnotné výhry, které jsou hrazeny z výběru daní. Systém EET je na území České republiky zaveden již od konce roku 2016.
O nařízení GDPR již slyšel téměř každý a vzhledem k tomu, že e-shopy zcela pravidelně pracují s daty klientů, týká se toto nařízení i jich. Za jeho nedodržování pak hrozí velmi vysoké sankce. Cílem GDPR je ochrana osobních údajů platných na území všech členských států a sjednocení veškerých stávajících úprav, na nichž systém dosavadní ochrany osobních údajů stojí. Podnikatelé díky tomuto nařízení získávají mnohem přísnější pravidla pro uchovávání a používání osobních údajů svých zákazníků. GDPR také zavedlo ohlašovací povinnost pro případy, kdy dojde k porušení zabezpečení osobních údajů.
Povinností pro provozovatele e-shopů je opravdu hodně a je velmi lehké se ve všech zákonech a nařízeních ztratit. To ale může přinést mnoho problémů a stát zbytečné peníze, které byste mohli investovat do rozvoje podnikání. Přijďte 18.9.2018 na naši přednášku, kde Vám Mgr. Veronika Špornová z advokátní kanceláře AZ LEGAL prozradí, na co si jako e-shop musíte dát z právního hlediska pozor. Bližší informace o akci najdete zde: how2base.com.
AZ LEGAL, advokátní kancelář, s.r.o.