O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Prosazování práv cestujících v letecké dopravě se zlepšuje

Evropská komise zveřejnila přehled týkající se řešení stížností a prosazování práv cestujících v evropské letecké dopravě za období 2010–2012. Přehled ukázal, že počet stížností adresovaných vnitrostátním orgánům v souvislosti s náhradami škod a poskytováním pomoci se po mimořádném roce 2010 (krize způsobená oblakem sopečného popela, narušení dopravy v důsledku sněžení) vrátil na nižší úroveň. Letecké společnosti jsou sankcionovány pouze v 1 % případů, neboť většina stížností je vyřízena bez toho, aby bylo nutné v zájmu prosazení práv takovéto opatření využít.

Počet stížností přijatých od osob se zdravotním postižením a osob se sníženou schopností pohybu a orientace zůstává obecně na velmi nízké úrovni a leteckým společnostem nebyly v souvislosti s takovými případy uloženy žádné sankce.

Statika vychází z údajů, které poskytly vnitrostátní orgány dohledu 28 členských států a Islandu, Norska a Švýcarska. Zpráva obsahuje tyto hlavní závěry: Vnitrostátní orgány dohledu obdržely v roce 2010 rekordních 91 726 stížností, v roce 2011 dalších 52 675 stížností a v roce 2012 pak 56 478 stížností, na něž se vztahuje nařízení, kterým se stanoví náhrady a pomoc cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů (nařízení (ES) č. 261/2004).

Jak zlepšit prosazování práv cestujících v letecké dopravě

Siim Kallas, místopředseda Komise odpovědný za dopravu, k tomu uvedl: „Jsem hrdý na to, čeho Evropa v posledních pěti letech dosáhla v oblasti práv cestujících. Avšak práva mají význam pouze tehdy, jsou-li účinně prosazována. Komise bude situaci i nadále pozorně sledovat, aby zajistila, že jsou si cestující svých práv plně vědomi a vědí, jak si případně stěžovat. Hlavním cílem probíhajícího přezkumu práv cestujících je rovněž posílit uplatňování a prosazování těchto práv.“

V roce 2010 obdržely vnitrostátní orgány dohledu 128 stížností a v roce 2011 pak 111 stížností, na které se vztahuje nařízení o právech osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace v letecké dopravě (nařízení (ES) č. 1107/2006 ). Počet těchto stížností se v roce 2012 zvýšil na 275, avšak jde o čistě statistický nárůst, neboť do uvedeného roku byly zahrnuty také údaje ze Spojeného království, a nejde tudíž o setrvalou tendenci. Leteckým přepravcům nebyly uloženy žádné sankce.

Údaje se týkají obou uvedených nařízení o právech cestujících: nařízení (ES) č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a nařízení (ES) č. 1107/2006 o právech osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace v letecké dopravě.

Komise podle svých zástupců usiluje o to, aby mohli občané využívající letecké přepravy účinně uplatňovat svá práva. Současně se snaží propagovat rovnocenné podmínky všech leteckých přepravců v celé EU, mimo jiné podporou zveřejňování sankcí uložených orgány členských států. Statistický dokument je odpovědí na volání různých subjektů (mj. Evropského parlamentu, členských států, odvětví letecké přepravy) po spolehlivých údajích o tom, jak členské státy plní své povinnosti při vyřizování stížností a prosazování předpisů.

Loni v březnu navrhla Komise balíček opatření, který má cestujícím zajistit nová a posílená práva na informace, péči a přesměrování pro případ zdržení na letišti a zároveň zdokonalené postupy pro vyřizování stížností a opatření v oblasti prosazování.


(22. 5. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1123)