Ne, že by to v minulosti nebylo možné, ale podle analytiků Gartneru bude tento jev stále významnější: Váš zákazník se téměř v mžiku může stát vaším partnerem, dodavatelem nebo třeba konkurentem. A to díky propojené ekonomice. Jak si to představují?
Gartner jako příklad uvádí vládní organizace USA, které volně poskytují řadu informací v elektronické podobě. Občan, zákazník, je může využívat k osobnímu prospěchu. Anebo, díky takzvaným aplikačním programovým rozhraním, napsat vlastní počítačové programy, které tato data využívají a zprostředkovávají s přidanou hodnotou dalším občanům či institucím. Stává se tak, alespoň podle Gartneru, do jisté míry partnerem, případně dodavatelem vládních institucí.
A analytici uvádějí i další příklad - London Theatre Direct. Jejich zákazníci mohou navštívit divadelní představení, jako partneři pak ale mohou informace o něm zveřejnit a prostřednictvím svých webů nebo třeba mobilních aplikací prodávat vstupenky dalším osobám.
Řeknete si: Nic nového pod sluncem. A budete mít pravdu. Ale nesporným faktem je, že propojená ekonomika s sebou přináší stále nové a nové příležitosti ke vzniku obchodních vztahů - ať už jde o poskytování služeb mezi občany a organizacemi nebo o poskytování služeb mezi občany navzájem (vzpomeňme „alternativní taxi“ Uber nebo „alternativní hotely“ AirBnB).
Analytici Gartneru upozorňují, že se tu otevírá široká škála nových obchodních příležitostí pro firmy - je ovšem třeba novým možnostem svůj byznys přizpůsobit. A využít alespoň části možných propojení, která dnes mohou vznikat tak snadno a rychle.
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz