Listopad a prosinec jsou každý rok pro přepravce balíků hlavní sezónou. Podle balíkové přepravní společnosti GLS letos rozvezou firmy před Vánocemi historicky největší množství zásilek. Podle Pavla Včely z GLS to bude až o 10 % více oproti minulému roku. Během posledních dvou měsíců v roce vzroste objem přepravovaných balíků zhruba na dvojnásobek oproti běžnému provozu v letních měsících. Asociace pro elektronickou komerci odhaduje, že vánoční tržby e-shopů letos meziročně vzrostou téměř o pětinu na 38 miliard korun.
Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby českých internetových obchodů dosáhnou zhruba 115 miliard korun. Oproti 98 miliardám z minulého roku by tak meziroční navýšení činilo zhruba 17 %. Objem nákupů na internetu za posledních pět let vzrostl na více než dvojnásobek. V roce 2012 Češi na tuzemských e-shopech utratili 51 miliard korun.
Internetoví prodejci se snaží lákat zákazníky různými akčními slevami i v rámci předvánočního období. Zvýšenou přepravu zásilek zaznamenávají přepravní společnosti během Black Friday (letos 24. listopadu) nebo Dnů dopravy zdarma, ke kterým se letos připojilo 1 444 českých e-shopů. Češi během nich 13. až 15. listopadu utratili necelých 600 milionů korun. Podle ČTK ale počet českých e-shopů mírně klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce jich existovalo 36 200. Nejvíce jich bylo v roce 2014 (37 200).
Letošní předvánoční sezóna prověří schopnosti přepravců. Rozvezeno bude rekordní množství zásilek v době, kdy se problematicky hledají pracovníci na dočasnou výpomoc kvůli rekordně nízké nezaměstnanosti a nedostatku pracovních sil na pracovním trhu.
Podle Pavla Včely, ředitele GLS Česká republika, jsou ale kvalitní přepravci na největší nápor v roce již s předstihem připraveni. „Pro předvánoční provoz jsme jako výpomoc najali brigádníky a celkově jsme pak za celý letošní rok významně zvýšili počet stálých pracovníků,“ uvádí Pavel Včela.