Ano, vím, že se vám titulek může zdát trochu osobní, ale, když se zamyslíte, není na něm něco pravdy? Neustále se hovoří o tom, že objem dat, které mají firmy k dispozici, nepřetržitě roste. A takřka stejně často je opakován nepříjemný fakt, že s nimi řada firem – a jejich zaměstnanců – neumí efektivně zacházet. Kudy z toho ven?
Data jsou ve firmách mnohdy rozptýlená po řadě různých počítačů a v různých systémech (včetně e-mailu) – takže nejsou k dispozici tehdy, kdy jsou třeba – a informace, které jsou v nich skryty, zůstávají nevyužity. Často jsou rovněž opomíjeny potenciální přínosy, které nabízí propojení interních dat s běžně dostupnými daty externími.
Neexistuje přitom jedno univerzální řešení, jak situaci zlepšit, protože problém se vyskytuje na více úrovních. Jedním z populárních doporučení je třeba nahradit interní e-mailovou komunikaci firemní sociální sítí – potřebné informace pak nejsou pohřbeny v e-mailových schránkách, ale přístupné každému zaměstnanci – a snadno dohledatelné. Analytici Gartneru také doporučují firmám se skutečně velkými objemy dat, aby se důsledně zaměřily na ty informace, které jsou pro jejich byznys skutečně relevantní – na ty, které mají potenciál generovat hodnoty a omezovat rizika.
Stejní analytici ovšem předpovídají, že v roce 2017 bude 33 % firem z žebříčku Fortune 100 zažívat takzvanou informační krizi, a to proto, že nebudou schopny efektivně oceňovat a řídit své firemní informace – a také k nim mnohdy nebudou mít odpovídající důvěru. Za významný problém označují skutečnost, že firmy nejsou schopny spravovat data jako svůj cenný majetek.
Andrew White z Gartneru pak dodává, že vedení firem se musí naučit informace spravovat, nikoli jen uchovávat. A zdůrazňuje, že slovem spravovat je myšlena správa ve prospěch byznysu firmy. Přispět k tomu podle něj může seznámení se s disciplínou EIM (enterprise information management), která se zabývá především tím, jak v rámci organizace data sdílet, spravovat a opakovaně využívat. Přitom pomáhá organizacím i hodnotit, které informace jsou skutečně důležité pro jejich úspěch.
Analytici Gartneru také upozorňují, že přes tři čtvrtiny současných EIM projektů mají závažnou slabinu: V rámci jedné organizace jsou vzájemně izolované. Informace tak jsou dostupné v rámci separátních ostrůvků dat, nikoli jednotně všem, kdo je potřebují.
O přínosech, které nabízí správné využívání dat, se intenzivně mluví už dlouho – a z vyzdvihování hodnoty dat se stalo klišé. Přesto je užitečné se čas od času zamyslet nad tím, zda by právě teď nebylo opravdu užitečné začít s daty zacházet efektivněji.
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz