Důvodů proč lidé na internetu nenakupují je stále méně a hrají menší roli. Zásadním důvodem nenakupování je preference osobního výběru zboží v kamenné prodejně a překvapivě je i vysoký počet lidí, kteří podle svých slov nemají potřebu na internetu nakupovat. Plyne to z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci, APEK.
Na internetu podle APEK nikdy nenakoupila pouze 3 procenta aktivní internetové populace a téměř tři čtvrtiny populace nakupují na internetu minimálně jednou za čtvrt roku. Ti co na internetu nenakupují to z 51 % dělají proto, že si raději produkt osobně prohlédnou. A také si osobně ověří, zda jim vyhovuje. Ještě v roce 2010 přitom šlo o 93 procent.
“Počet uživatelů internetu, kteří na internetu nenakupují je rok od roku menší a roste frekvence opakovaných nákupů,” říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. “Jedinou významnou viditelnou nevýhodou u nákupů přes internet zůstává, převážně pro nenakupující, nemožnost osobně si zboží prohlédnout. Těší nás, že hlavně roste důvěra v internetové obchody a strach z nakupování online prakticky mizí,” dodává.
Druhý nejčastější důvod nenakupování na internetu (29 %) je ten, že “jednoduše nemají potřebu, vše si obstarají v kamenných obchodech”. Následují obavy při komplikacích při případné reklamací a vrácení peněz (26 %). Pouze 5 % nenakupuje, protože má z minulosti špatné zkušenosti.
Muži si častěji než ženy obstarávají vše v kamenných obchodech, ocení radu odborníka v obchodech a také mají s nakupováním horší zkušenosti. Ženy více než muži nechtějí platit poštovné, nevěří, že jim zboží dojde, vadí jim registrace kvůli nákupu a nechce se jim čekat na dodání.
18 % nenakupuje, protože nechce platit poštovné, což může být dobrým popudem pro provozovatele internetových obchodů. 18 % se obává zneužití osobních údajů, 15 % nevěří, že zboží dojde.
Pro provozovatele a tvůrce internetových obchodů může být zajímavé, že 15 % lidí vadí nutnost se registrovat. Pouze jedno procento nenakupuje, protože proces objednání zboží považují za příliš složitý.
Z dalších důvodů - 11 % oceňuje radu odborníka v kamenné obchodě, 9 % si chce koupit zboží ihned a ne čekat na dodání. Třem procentům vadí malý sortiment.