O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Připravte se ve firmě na zaměstnance z generace Z: Jsou prostě jiní

Na trh práce přichází generace Z – mladší, průbojnější a „modernější“ než jejich předchůdci mileniálové. Co nového lidé narození po roce 1995 firmám nabízejí? Především přirozené chápání on-line světa i motivaci v profesním rozvoji. Jejich myšlení a celospolečenské vize mnohdy firmy ke své inovaci potřebují.

Dosud platili za digitální inovátory především mileniálové, narození v 80. letech a první polovině 90. let. Do věku aktivních obyvatel se však už nyní dostává následující generace Z. Ta se mezi moderní technologie narodila a internet je její přirozené prostředí.

„Mileniálové začínali s prohlížeči, vyhledávači a sociálními sítěmi, které stále využívají jako doplněk komunitních vztahů. Generace Z je v on-line světě zapojena hlouběji, pro ni nejsou moderní technologie otázkou ‚učení‘, je s nimi spjata odjakživa. Dnešní dvacátníci přijímají neustálý tok on-line informací a část jejich života se odehrává na sociálních sítích, které bývají důležitým stimulem jejich vztahů – stačí, když aktualizují svůj profil, a okruh blízkých je v obraze, žádná další osobní oznámení nejsou třeba. Jsou zvyklí žít on-line, ale také si váží svého soukromí a pečlivě zvažují, co a kde o sobě prozradí. Většinou si uvědomují, jakou stopu o sobě na internetu zanechávají, což mnohým mileniálům chybí,“ popsala Zuzana Mravík Zelenická, manažerka CSR programů společnosti Samsung.

Generace Z dospívala během ekonomické recese v letech 2008 až 2012 a vnímala její důsledky na příjmy svých rodičů. Oproti mileniálům, kteří si do té doby na pracovním trhu zvykli klást až nesmyslné požadavky, zůstávají pokorní a chtějí na sobě pracovat. „Po jejich vzoru se mění společnost i pracovní trh. Firmy je potřebují jako pracovníky, kteří přináší nové vnímání on-line světa a chápou potřeby svých vrstevníků. Znalost a užívání moderních technologií leckdy předčí i požadavek na předchozí zkušenosti. U generace Z už neplatí, že by starší a zkušenější zaměstnanci učili ty mladé a bez praxe. Současní absolventi naopak bývají těmi, kteří mají přinést nové nápady a cesty, jak oslovit mladé spotřebitele, kterým lidé dříve narození tolik nerozumí,“ potvrdila Olga Hyklová, majitelka personální agentury Advantage Consulting.

Práce musí dávat smysl

Jak ukázal průzkum agentury Behavio, pro mladé lidi mezi 16 až 23 lety je u práce zcela klíčové, aby jim dávala smysl (48 %) a aby byla jejich koníčkem (40 %). Své vzdělání a rozvoj pak řadí mezi nejdůležitější hodnoty, hned vedle rodiny, přátel a partnerských vztahů. „Tím, jak se dnešní dvacátníci dívají na společnost, jak se učí, získávají zkušenosti, chtějí uspět v práci i v životě, jsou motivovaní se neustále zlepšovat, se od mileniálů liší. I to byl impuls ke vzniku rozvojového programu Samsung Tvoje šance #futureskills, který podporuje mladé Čechy a Slováky ve vědomé volbě kariéry, ukazuje jim možné profesní směry a rozvíjí jejich dovednosti v oblasti managementu, marketingu a nových technologií,“ uvedla Zelenická.

Vzdělávacím potřebám generace Z český školský systém příliš nestačí, stále víc mladých lidí tak využívá rostoucí nabídku rozvojových programů. „Lidé z generace Z vidí možnosti svého vzdělávání daleko za hranicemi školních lavic, nezajímají je odpovědi na otázky ‚co‘, které si najdou na dva kliky, ale především ‚jak‘. Jsou zvyklí učit se věci vizuálně, prakticky, podle videonávodů na YouTube, ne pouze z přednášek a knih. Preferují skupinové učení, ať už on-line, nebo off-line, a také spolupráci, přičemž respektují jiné individuality. Profesní rozvoj uvnitř firmy považují za hodnotnější a efektivnější než teoretické vyučování. Naopak klasické studium mnohdy vidí jako nedostačující a hledají další příležitosti neformálního vzdělávání v podobě dlouhodobých programů nebo jednorázových on-line workshopů a seminářů,“ poukázala Lucie Mairychová, realizátorka rozvojového programu Samsung Tvoje šance #futureskills.

Dalším rozdílem oproti mileniálům je i větší náklonnost k vedení od učitele nebo člověka z praxe. Podle zahraničních výzkumů preferuje učení podle pokynů lektora až 40 procent současných studentů, zatímco z mileniálů tuto formu vítá jen každý čtvrtý. „Přemíra informací, kterými je generace Z non-stop obklopena, může být pro mnohé dospívající matoucí. Stále řeší, jakou cestu či příležitost si vybrat, vždyť se nabízí tolik možností! Proto je i pro tyto mladé lidi velmi důležitá pomoc mentora, člověka, který má zkušenosti a dokáže jim je předat. Přitom rozhodnutí a výkon už záleží jen čistě na studentech samotných. V našem celoročním programu radí účastníkům desítky odborníků z firem, kariérových poradců a cestovatelů. Absolvují víkendové workshopy, letní intenzivní kemp se zaměřením na dovednosti v managementu, marketingu a nových technologiích a díky vlastnímu rozpočtu v rámci programu si projdou dalšími vzdělávacími akcemi dle svého výběru,“ vysvětlila Mairychová.


(6. 11. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5635)