Všichni mluví o tom, jak počítače a mobily mění svět podnikání, že je třeba využít nových příležitostí, které technologie nabízejí a tak dále a tak podobně. Ono se to ale snáze řekne, daleko hůře realizuje. S jakou přesně změnou byste měli přijít, aby to ve vašem oboru dávalo smysl? Abyste předběhli konkurenci? V lecčems se můžete inspirovat u neobvyklého vydavatelství knih Pointa.
Webová služba Pointa vznikla v takzvaném "company builderu" Creative Dock ve spolupráci s nakladatelským domem Albatros Media. Snaží se působit hlavně on-line a proces vydávání knih je u ní velmi nestandardní: Autor se zaregistruje, na službě si vybere "kolegy", kteří mu pomohou s vydáním (korektora, grafičku, redaktora, jazykovou korektorku, sazeče apod., jde o externisty, nikoli o zaměstnance Pointy), dohodne s nimi odměnu a pak - pak začíná crowdfunding, tedy vybírání peněz od budoucích čtenářů.
Pokud se peníze vyberou, kniha vyjde, pokud ne, lidé dostanou své zaplacené peníze zpět.
Za rok fungování zastřešuje Pointa komunitu 170 autorů a 547 knižních kolegů různých profesí. Na platformě je podle jejích zástupců nyní 172 knižních projektů v různých fázích životního cyklu.
Pointa autorovi pomáhá s přípravou na předprodej i předprodejovou kampaní. Když projekt uspěje, knižní tým se pustí do výroby knihy, během které může počítat s další podporou ze strany Pointy. Ta mu nakonec pomáhá i s distribucí v Česku a na Slovensku a s propagací knihy. Projekty i knihy už vydané zastupují pestrou škálu literárních žánrů a druhů, sahají od beletrie pro dospělé i děti přes poezii nebo komiks po non-fiction.
Kolik knih ještě vyjde a jak se projektu vůbec daří? Do distribuce letos doputuje ještě sedm nových knižních projektů, které úspěšně prošly předprodejem a jsou v různých fázích výroby. V říjnu to bude například román Cool Girl! autorky Leny Valenové, v listopadu vyjde dystopický román Evy Grestenbergerové s názvem Zlo je rodu mužského, v průběhu prosince se na pultech knihkupectví objeví kniha nutričních terapeutek z poradny Ne hladu Andrey Jakešové a Veroniky Pourové O výživě.
Je zřejmé, že crowdfunding není snadnou disciplínou, zástupci Pointy hodně zdůrazňují nutnost soustředit se, alespoň v počátečních fázích, na podporu rodiny a přátel. Nicméně u populárních témat se zřejmě ukazuje, že tímto způsobem lze zaujmout i širší veřejnost. Každopádně ale lze konstatovat, že je Pointa inovativním projektem a její "jiný pohled" na věc je inspirativní.
Jaké jsou zkušenosti autorů s vydáváním knih v Česku i s Pointou? Příliš detailů zatím na webu asi nenajdete, ale Pointu a rozhodování, zda se u ní do vydávání pustit, zmiňuje třeba tady Petr Mandík, autor knihy Polepšovna pro čarodějky. Pokud vás toto téma zajímá, určitě si jeho článek přečtěte.