Plnohodnotná platební karta bez nutnosti vlastnit bankovní účet přichází do Česka. Skupina ČSOB vyvinula platformu, díky které mohou firmy svým zákazníkům nabízet vlastní platební karty. Prvním klientem ČSOB v této oblasti je síť vybraných prodejen COOP. Předplacené karty, které v západní Evropě a USA nabývají na popularitě, cílí především na lidi, kteří se nechtějí vázat, ale třeba i na zaměstnavatele.
„Předplacené karty tvoří alternativu pro ty, kteří nechtějí mít běžný účet s platební kartou. Velkou část uživatelů budou tvořit lidé, kteří se nechtějí vázat k žádné bance a nechtějí podepisovat jakékoli smlouvy. Jde jen o rande s bankou, nikoli o manželství," říká Roland Katona, manažer bezhotovostních plateb ČSOB a Ery pro obchodníky.
Karta je určena také lidem, kteří nemohou používat klasickou platební kartu, jako jsou například cizinci, vhodná je i jako netradiční forma kapesného pro děti nebo jako platební prostředek pro zaměstnance. „Čekáme i zájem klientů, kteří z nějakého důvodu nebudou chtít k určitým platbám používat svůj běžný účet. Další využití vidíme v podobě dárkových karet, kdy obdarovaný může utratit obnos nabitý na kartě v libovolném obchodě, což je hlavní výhoda oproti nabídce stávajících dárkových karet, které jsou určeny pouze do jednoho obchodu," dodává Katona.
Přestože jsou Češi inovacím v oblasti placení nakloněni, 20 % lidí stále z nejrůznějších důvodů nemá běžný účet v žádné bance, tudíž nemohou využívat ani výhod platební karty. Předplacená karta však účet nevyžaduje, funguje na stejném principu jako předplacené SIM karty mobilních operátorů a není nutné podepisovat žádné smlouvy v bance. Zájemci tak budou moci ihned začít kartou platit – a to jak u obchodníků v tuzemsku i zahraničí, tak přes internet. Jednoduchost použití a dostupnost karet tak představují ideální nástroj pro firmy, jak obdarovat zákazníky nebo rozšířit své věrnostní programy.
„Předplacené karty dokážeme klientovi v mnoha ohledech přizpůsobit na míru – od designu až po funkcionality. Naši partneři získají atraktivní produkt, který jim pomůžeme připravit tak, aby co nejvíce vyhovoval přáním a potřebám jejich zákazníků," vysvětluje Marek Rehberger, ředitel útvaru Strategická partnerství ČSOB a Ery.
Podle Romana Bruzla, předsedy COOP ZKD Sušice, přinese předplacená karta zákazníkům a členům jejich připravovaného věrnostního programu „Dobrá karta COOP" nové služby a výhody. „Předplacená karta umožní získávat bonusy nejen za nákupy v našich obchodech a u partnerů věrnostního programu, ale i za bezhotovostní platby kdekoliv v České republice. Z pohledu obchodníka pak očekáváme snížení nákladů na akceptaci karet a lepší vytěžování dat, která máme k dispozici," vysvětluje Roman Bruzl. „Do budoucna plánujeme takto vzniklou platformu využít i pro další služby finančního charakteru," dodává.
Předplacená karta (prepaid card) funguje na stejném principu jako známé předplacené karty mobilních operátorů. Na kartu je tedy nejprve vložena určitá částka a držitel karty s ní může poté dle libosti disponovat, dokud ji nevyčerpá. Kartu je po prvotní aktivaci SMS zprávou možné dobít částkou do 3 500 korun. Pokud si klient kartu navíc zaregistruje i na webových stránkách nebo call centru, zvýší se limit dobití na 60 000 korun za rok, přičemž kromě placení kartou v obchodech a na internetu, může vybírat i hotovost z tuzemských bankomatů. Nejvyšší limit je pak spojen s úplnou identifikací na České poště, pak se limit zvyšuje až na 600 tisíc korun ročně a karta majiteli poskytuje plnohodnotné služby v ČR i v zahraničí.
Kartu lze nabít on-line přes platební bránu, na České poště, převodem z běžného účtu nebo na platebním terminálu ČSOB. Mezi výhody předplacené karty oproti hotovosti patří také možnost placení přes internet, která je díky službě 3D Secure bezpečnější. Využívání platební karty je obecně bezpečnější, jednodušší a rychlejší než manipulace s hotovostí, proto přijde předplacená karta vhod seniorům i dětem.