Vysavače se stávají stále větším žroutem energie. Mezi lety 1990 a 2010 se spotřeba energie při luxování na obyvatele více než zdvojnásobila. Důvodem je především to, že lidé nakupovali vysavače se stále větším příkonem, neboť elektrický příkon (W) se často mylně považuje za přibližný ukazatel výkonnosti, tedy čisticího účinku. Proto podle svých zástupců EU musela zasáhnout.
Příkon se podle zprávy EU stal marketingovým nástrojem, který nasměroval trh k energeticky náročnějším zařízením. Trh EU byl tak zaplavován levnými vysavači s vysokým příkonem, ale s nízkým čisticím účinkem, především z Číny. Vysavač se tak z poměrně nevýznamného spotřebiče energie stal podstatnou položkou ve spotřebě energie domácnosti. Pokud by nebyla přijata žádná opatření, spotřeba elektřiny na vysávání by se od roku 2010 do roku 2025 opět téměř zdvojnásobila a emise oxidů uhlíku by se zvýšily o 50%.
Aby dramatický nárůst spotřeby energie při luxování omezila, Evropská komise po konzultaci s výrobci a spotřebiteli navrhla pravidla, která omezí prodej energeticky neúsporných přístrojů. Už od září 2014 se mohou prodávat vysavače s příkonem maximálně 1600 wattů. Od 1. září 2017 se dále limit sníží na max. 900 wattů. Je důležité zdůraznit, že to, co rozhoduje o účinnosti vysavačů, je sací výkon a konstrukce celého přístroje, které nařízení nijak neomezuje, a ne příkon vyjádřený ve wattech. Vyšší příkon tedy není zárukou lepšího sacího účinku, ale s jistotou se projeví na účtu za elektřinu. Právní předpisy dále upravují emise prachu (důležité pro astmatiky), úroveň hluku a životnost motoru. Změny se netýkají tyčových, robotických vysavačů, vysavačů pro mokré a suché čištění nebo průmyslových a venkovních vysavačů.
Na vysavačích mají být nově také uvedeny energetické štítky podle energetické efektivnosti. Podobný systém se už osvědčil u ledniček, mrazáků a praček. Od doby, kdy byly zavedeny, se jejich spotřeba snížila na třetinu. Jen dva roky poté, co byly podobné předpisy zavedeny pro televizory, se 70% prodávaných přístrojů vešlo do nejvyšší třídy energetické účinnosti.
Přijatá opatření sníží podle EU roční spotřebu elektrické energie v EU o 30% a emise o 15%. Oproti scénáři bez opaření se jedná o úsporu elektřiny ve výši téměř 20 TWh, což odpovídá třetině roční spotřeby elektřiny České republiky. Emise skleníkových plynů budou o více než třetinu nižší, než kdyby žádná opatření nebyla přijata.
Úspornější vysavače sice budou o něco dražší (o 10-50 EUR na přístroj), ale vyšší pořizovací cena by měla být vykompenzována nižšími provozními náklady, tedy úsporou energie, a delší životností přístroje. Navíc budou moderní vysavače produkovat méně prachu a budou méně hlučné.
Tato pravidla nejsou nová. Byla schválena již v roce 2013 - podle zástupců EU po důkladném testování a širokých konzultacích s odborníky z různých zemí EU, které probíhaly v roce 2010 a 2011. Sami zástupci výrobců vysavačů prý uvedli, že dávají přednost regulačním opatřením před dobrovolnými dohodami („samoregulace“). Výrobci a spotřebitelské organizace se jednomyslně vyslovily pro to, aby u vysavačů byly zavedeny požadavky na ekodesign v kombinaci se systémem štítkování.