Šíření onemocnění covid-19 vedlo k omezení možnosti volně cestovat, a tudíž i k vysokému počtu zrušených zájezdů. Stávající situace má vážný dopad nejen na dopravce, hoteliéry, cestovní kanceláře a agentury, ale i na cestovatele. Český zákonodárce nedávno přijal nový zákon, takzvaný Lex Voucher, který zákazníkům ukládá povinnost přijmout nabízený voucher za zrušený zájezd. Tento postup ale může být v rozporu s právem Evropské unie.
Evropská směrnice o souborných cestovních službách stanoví, že je-li zájezd zrušen z důvodu mimořádných či nevyhnutelných okolností, má cestující právo na vrácení veškerých uskutečněných plateb. Peníze musí obdržet nejpozději do 14 dnů po ukončení smlouvy. Cestovní kancelář může nabídnout cestujícímu náhradu ve formě poukazu. To ovšem nesmí cestujícího zbavit práva na vrácení peněz. Upozorňuje na to spotřebitelská organizace dTest.
Český parlament schválil zákon, jehož cílem je zmírnit dopady pandemie na sektor cestovního ruchu. Zákon stanoví, že pokud dojde v období od 20. února do 31. srpna 2020 ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu. „Tento postup dovolený zákonem však Evropská komise vidí jako problematický, pokud není respektována možnost volby vrácení peněz ze strany zákazníka,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Je povinností členských států, aby respektovaly právo Evropské unie. Směrnice je založena na maximální harmonizaci. To znamená, že členské státy nemohou zavádět vlastní předpisy, které by se od ní odchýlily. Cílem je zajistit stejnou úroveň ochrany cestujících v celé unii.
dTest doplňuje, že právo na vrácení peněz místo poukazu mají spotřebitelé také v případě přepravních služeb v letecké, železniční, lodní a autobusové dopravě. Evropská nařízení, která tyto oblasti upravují, stanoví, že dojde-li ke zrušení cesty ze strany dopravce, mají cestující možnost volby mezi vrácením peněz a využitím náhradního spoje. „Vzhledem k tomu, že využití náhradního spoje je s ohledem na stávající okolnosti obtížně realizovatelné, zůstává cestujícím zejména možnost volby mezi různými možnostmi náhrady výdajů za zakoupené jízdenky či letenky. Náhrada plné ceny cestovního dokladu může být uskutečněna formou buď vrácení peněz, nebo poukazu, pokud s tím cestující souhlasí,“ konstatuje Hekšová.
Spotřebitelům dTest doporučuje, aby se vždy pokusili s cestovními kancelářemi dohodnout. Nebude-li dohoda z jakýchkoliv důvodů možná, budou muset cestovní kanceláře v případě zrušených zájezdů postupovat podle platného zákona, a nabídnou tak cestovateli poukaz. Ten se může s tímto poukazem spokojit, pokud mu bude vyhovovat, případně může zvážit uplatnění svého práva na vrácení peněz u soudu.
dTest upozorňuje, že v případě zakoupených jízdenek a letenek nemají podnikatelé v přepravě jednostranné právo vystavit poukaz, ten je možný pouze po dohodě obou stran. „Finanční problémy mohou mít nejen spotřebitelé, ale i podnikatelé, pro které by hromadné vracení zaplacených úhrad mohlo být likvidační. Proto i přes znalost evropských práv spotřebitelů vyzýváme k vzájemnému pochopení a dohodě, pokud je možná,“ uzavírá Hekšová.
Lze očekávat, že situace se bude ještě vyvíjet s tím, jak situaci budou muset řešit všechny nebo většina zemí EU. Dohoda je tedy nejlepším řešením, a to jak na straně podnikatele, tak klienta. To na obou stranách předpokládá dostatečnou míru vstřícnosti.
Kontakt pro média:
Lucie Přinesdomová, prinesdomova@dtest.cz, tel.: +420 604 556 874
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.