Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na hospodaření České pošty v letech 2015 až 2017. Kontroloři prověřili například to, jak Česká pošta zacházela s majetkem státu, jak zadávala veřejné zakázky nebo jakých hospodářských výsledků dosahovala. U Ministerstva vnitra jakožto zakladatele státního podniku se zaměřili hlavně na to, jak resort dohlížel na hospodaření České pošty. Prověřili majetek a peněžní prostředky ve výši 4,2 miliardy korun, z toho veřejné zakázky za 857 milionů korun. Výsledky nikoho nepotěší.
Z kontroly vyplynulo, že se České poště nedaří podle plánu převádět své pobočky na tzv. pošty Partner, které mají provozovat obce, fyzické nebo právnické osoby a které mají poskytovat základní poštovní služby s výjimkou roznášek a dodávek zásilek adresátům. Na konci roku 2017 mělo být převedeno 648 poboček pošt na pošty Partner, ve skutečnosti se do té doby podařilo převést 428 poboček. Celkově má být do roku 2025 převedeno 2 527 pošt na pošty Partner.
NKÚ se dále zaměřil na vybrané nákupy České pošty a odhalil některé dílčí nedostatky. Kontroloři například zjistili, že podnik nakoupil v letech 2015 a 2016 nábytek pro své pobočky, avšak téměř jej nevyužil. Ještě v roce 2018 bylo přibližně 90 % z veškerého tohoto nábytku v hodnotě přesahující čtyři miliony korun uloženo ve skladech pošty.
V roce 2015 dosáhla pošta kladného výsledku hospodaření ve výši 241 milionů korun, v roce 2017 šlo už o 78 milionů korun. Jedním z důvodů zhoršení výsledku byl například pokles příjmů z poštovních služeb.
Celkový počet reklamací na poskytované služby České pošty v roce 2016 dosahoval přibližně 55 tisíc. V roce 2017 vzrostl počet podání na 66 tisíc. Drtivá většina těchto podání se týkala hlavní činnosti podniku – dodávání poštovních zásilek, které tvořilo 82 % všech reklamací.
U Ministerstva vnitra jakožto zakladatele státního podniku se ukázalo, že v kontrolovaných letech nevykonalo u České pošty žádnou veřejnosprávní kontrolu. Neexistuje také dlouhodobá koncepce rozvoje České pošty, kterou by resort měl mít vypracovanou a podle které by se měl podnik rozvíjet.