O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Pozor: Zásadní nová práva pro spotřebitele v EU

Na konci roku 2013 byla ve všech 28 členských státech EU zavedena nová práva pro spotřebitele. Díky nim se stává nakupování na internetu, ale i v kamenných obchodech, pro 507 milionů obyvatel Evropy bezpečnějším. Pravidla mimo jiné upravují vracení zboží nebo zakazují předem zaškrtnutá políčka při on-line nákupech. Na co vše má tedy nakupující v EU právo?


Podle nových pravidel si nakupující může během 14 dnů od nákupu zboží on-line, po telefonu nebo prostřednictvím zásilkové služby svůj nákup rozmyslet a zboží vrátit. Nemusí přitom uvádět důvod. Tato lhůta na rozmyšlenou tedy nyní platí v celé EU - pro obchody zde působící i pro spotřebitele zde nakupující.

Obchodník navíc musí v tomto případě vrátit do 14 dnů peníze, včetně poštovného či jiných nákladů na doručení. Pokud obchodník chce, aby náklady na vrácení zboží nesl zákazník, musí to předem jasně uvést.

Zákazníci mají také větší práva, pokud chtějí zrušit koupi zboží, kterou provedli při návštěvě prodejce u nich doma nebo v on-line aukci.

Rovněž začíná platit zákaz předem zaškrtnutých políček – praxe, která existovala zejména při on-line nákupu letenek a kvůli které jste si například nechtěně přikoupili i cestovní pojištění. Platilo totiž, že pokud jste si doplňkové služby koupit nechtěli, museli jste zaškrtnutí políček zrušit.

Konec podvodných cen se skrytými náklady

Obchodníci budou nyní muset jasně uvádět celkové náklady na koupi výrobku nebo služby. To znamená, že vás již nepřekvapí žádné dodatečné poplatky či příplatky, o kterých jste před provedením objednávky neměli ani zdání.

Rovněž se stanoví maximální hranice pro poplatky za platbu kreditní kartou. Obchodník vám již nebude moct účtovat více, než jsou jeho skutečné náklady, které mu nabízením tohoto druhu platby vznikají.

Minulostí se stane i praxe, že vás prodávající nechá čekat na drahé telefonní lince, kterou provozuje. Nová pravidla obchodníkům zakazují, aby na těchto speciálních linkách účtovali jiný tarif, než je obvyklé za běžný hovor.

Nový soubor práv spotřebitelů nahrazuje 4 předchozí směrnice. Schválen byl již v roce 2011. Členské země EU pak měly dva roky na to (do prosince 2013), aby směrnici o právech spotřebitelů transponovaly do svého vnitrostátního práva.


(27. 12. 2013 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(491)