O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Pozor na smlouvy uzavírané po telefonu

Některé smlouvy lze uzavřít i ústně, čehož hojně využívají například někteří dodavatelé elektřiny či plynu. Někdy však dochází k tomu, že spotřebitel ani neví, že novou smlouvu, případně dodatek k ní uzavřel slůvkem „ano“, jímž reagoval na otázku dodavatele. Jindy je k podpisu dotlačen kurýrem, který doveze po telefonickém rozhovoru listinnou podobu smlouvy a trvá na jejím okamžitém podpisu. Na co by si měly dát obě strany pozor?

Pro klienta vše může začít zcela nevinně. Dodavatel zavolá s tím, že ho zajímá, zda je spokojeni s obdrženým vyúčtováním spotřebovaných energií. Odpoví, že ano. Poté následuje otázka ohledně spokojenosti se stávajícím produktem. Telefonní operátor následně nabídne, že je k dispozici jiný produkt, který je vzhledem ke spotřebě výhodnější, a ušetří tak několik stovek či i tisíce korun ročně. Pokud bude klient s novým produktem souhlasit, změní nabízející smlouvu.

„Ovšem o podmínkách této nové smlouvy v daném okamžiku nic nevíte. Může například dojít ke změně trvání smlouvy z doby neurčité na určitou. Ze smlouvy sjednané na dobu určitou přitom nebývá tak jednoduché se vyvázat, navíc je často spojená s několikatisícovou smluvní pokutou za její předčasné ukončení,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Někteří dodavatelé si spotřebitele „pojistí“ tak, že po telefonátu vyšlou kurýra se smlouvou, který trvá na jejím podpisu s argumentací, že již přece spotřebitel smlouvu telefonicky uzavřel a podpis je pouhou formalitou.

Jak se klient zbaví smlouvy

Jak se takové smlouvy zbavit, jestliže klient zjistí, že se unáhlil? Jak pro smlouvu sjednanou po telefonu, tak podepsanou kurýrovi platí, že od ní lze jako od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory dodavatele odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Přičemž tato lhůta se prodlužuje o dobu, po kterou nebyl spotřebitel o právu na odstoupení poučen, maximálně o jeden rok. Nestihne-li včas od smlouvy odstoupit, může ji ještě vypovědět ve lhůtě 15 dní od zahájení dodávek, jestliže smlouvu uzavřeli s novým dodavatelem energií.

Užitečné může být pořízení si nahrávky rozhovoru s dodavatelem. „Řada lidí stále žije v přesvědčení, že hovory si nelze nahrávat. Ovšem pokud má nahrávka později sloužit jako důkaz o tom, že jste smlouvu neuzavřeli, je to přípustné,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Přiveze-li smlouvu kurýr, který trvá na podpisu, lze argumentovat tím, že na vás byl vyvíjen nátlak, čímž se dodavatel dopustil užití zakázaných agresivních praktik. Stejně tak je nekalou praktikou neseznámení se všemi podmínkami smlouvy uzavírané přes telefon. Za to může být dodavateli energií uložena pokuta až několik miliónů korun od Energetického regulačního úřadu.

Ani hrozba vysokých pokut však některé dodavatele od tohoto jednání neodradí. Na spotřebitelskou poradnu dTest se obracejí ti, již hledají pomoc s řešením. Přesto je mnoho spotřebitelů, kteří si řeknou, že udělali chybu a za chyby se platí.

Pomoci spotřebitelům před nepoctivými dodavateli energií by měla novela energetického zákona, která je právě projednávána Poslaneckou sněmovnou. „Novela posiluje ochranu spotřebitelů například tím, že rozšiřuje právo ukončit smlouvu bez peněžité sankce. Co se týče smluv uzavíraných po telefonu, zavádí povinnost bezodkladně předložit zákazníkovi jejich písemné vyhotovení. Ovšem ani ta nejlepší právní úprava nepomůže, pokud se spotřebitelé nebudou svých práv dovolávat,“ uzavírá Eduarda Hekšová.


(1. 4. 2021 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5851)