Dle průzkumu personální agentury Grafton Recruitment celých 35 % kandidátů nezíská poptávané zaměstnání kvůli nesprávným informacím uvedeným v profilech na sociálních sítích či sdílením nevhodného obsahu. I když tedy sociální sítě, především pak LinkedIn, pomáhá s nalezením místa, práce s nimi ještě neznamená vždy pozitivum.
„Nové generace, označované jako Y a Z, jsou formovány technologickou revolucí posledních třiceti let. Dá se všeobecně říct, že jde o ambiciozní jedince, kteří chtějí dosáhnout nejvyšších pozic v co nejkratší době. Potřebují náročnou práci, kterou si aktivně vyhledávají, a zároveň se snaží zdokonalovat své znalosti a dovednosti. Jsou samostatní a flexibilní a dokáží efektivně pracovat jak v kanceláři, tak i na dálku,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment a dodává, že právě tato generace je v sociálních sítích nejaktivnějších a nejaktivněji si přes ně vyhledává pracovní příležitosti.
Podle posledního průzkumu, který tato personální agentura realizovala letos v září mezi 2010 respondenty z řad kandidátů o zaměstnání, využívá sociální sítě při hledání práce až 54 % z nich. 39 % je přitom aktivních na profesní síti LinkedIn, která má globálně již více než 300 milionů uživatelů ve více než 200 zemích.
Na sociálních sítí hledají své potenciální zaměstnance i samotní personalisté. Devět z deseti jich spoléhá na LinkedIn, zhruba 30 % pak i na Facebook. Sociální sítě pro personalisty nabízejí možnost oslovit zajímavé kandidáty, ale také často fungují jako síto, kterým uchazeč neprojde. „Může za to obsah, který adept o práci na síti uveřejňuje, proto je důležité si dát s profilem práci a zveřejňovat tam jen pravdivé a ověřitelné informace,“ říká Jitka Součková s tím, že z průzkumu agentury Grafton mezi personalisty vyplynulo, že díky nekvalitnímu obsahu na sociálních sítích není až 35 % kandidátů pozváno na osobní pohovor.
Přes sociální sítě se dle průzkum Grafton Recruitment nejčastěji poohlížejí po práci lidé, kteří hledají zaměstnání v oborech IT a financí. Velkou úspěšnost v nalézání práce tímto způsobem mají také zájemci, kteří se hlásí na méně obvyklé pozice, jako jsou například pracovní místa vyžadující neobvyklé jazykové kombinace, což je běžné například v centrech sdílených služeb.
„Kandidátům radíme, aby se snažili udržet si pozitivní online reputaci,“ říká Součková. To v praxi znamená, že by měli na svých profilech v sociálních sítích uvádět jen pravdivé informace, sdílet a publikovat jen vhodný a korektní obsah. „Například fotky z večírků nebo jiných aktivit, o kterých by kandidáti před svým zaměstnavatelem raději pomlčeli, by měly být zpřístupněny jen přátelům, nikoliv publikované veřejně,“ radí Součková