Účinnosti nového obecného nařízení na ochranu osobních údajů – GDPR (General Data Protection Regulation) je tu. Mezi novinky, které rozšiřují práva subjektů osobních údajů (tedy fyzických osob), je právo na přenositelnost. To má například umožnit zákazníkům e-shopů získat údaje o historii svých objednávek. Upozornila na to Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která proto připravila ve spolupráci se společností ShopSys univerzální formát, který je k dispozici pro všechny výrobce internetových obchodů.
Mezi práva nejen uživatelů e-shopů v souvislosti s ochranou osobních údajů bude od 25. května 2018 patřit například právo na informování, právo na výmaz či právo na přenositelnost informací. „Právo na přenositelnost osobních údajů by mělo zákazníkům usnadnit především přechod mezi jednotlivými službami. Uživatel bude mít možnost přenést si svá data mezi provozovateli. Nejčastějším příkladem bývají poskytovatelé hudebního obsahu, kteří by měli umožnit svým zákazníkům přenést si osobní údaje i vlastní vytvořené seznamy oblíbených skladeb a podobně,“ uvádí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Právo na přenositelnost se ovšem dotýká i e-shopů. Ty by dle našeho názoru měly být schopné vyexportovat uživateli jak jeho osobní údaje, tak i historii objednávek.“
APEK, který sdružuje více než 500 subjektů podnikajících v e-commerce, připravil ve spolupráci se společností ShopSys univerzální xml formát, který nabízí k dispozici všem provozovatelům internetových obchodů či jejich výrobcům. „Věříme, že tento univerzální formát usnadní všem e-shopům jejich přípravu na GDPR. APEK jako respektovaná autorita se ujala tohoto řešení a jsem přesvědčený, že bude pro všechny přínosem,“ doplňuje Vetyška.
Pro provozovatele či výrobce internetových obchodů je již k dispozici definiční soubor ke stažení. Současně je možné podávat návrhy na úpravy či jiné technické komentáře prostřednictvím github. „V případě jakýchkoli souvisejících dotazů se samozřejmě mohou zájemci obrátit přímo na APEK. Naším cílem je v tomto případě zjednodušit případné žádosti o přenos údajů mezi jednotlivými e-shopy na maximální možnou míru,“ uzavírá Vetyška.