Navzdory obvyklým představám nejsou dnešní IT specialisté geekové, jak je známe z televizních seriálů. Ukázal to online průzkum společnosti Integra EMEA, která oslovila 2703 vývojářů. Typický ajťák je skoro čtyřicetiletý společenský introvert, za běžné výdaje domácnosti utratí čtvrtinu příjmu.
„Co ze zavedených klišé platí, je skutečnost, že v oboru převažují muži,“ říká Svatopluk Sýkora, business development manager společnosti. Jen čtyři procenta z respondentů byly ženy.
Průměrný věk programátorů je 38 let, přičemž i medián odpovídá této hodnotě. Ačkoli 53 % respondentů se označilo za introverty a jen 31 % za extroverty (zbývajících šestnáct procent se neumělo zařadit), devět z deseti vyhledává společnost: 59 % „sem tam někam zajde“, devatenáct procent chodí rádi do společnosti a devět procent má okolo sebe spoustu přátel a často vyhledávají společnost. Samotu upřednostňuje devět procent ajťáků a 3,4 % preferují online svět.
Efektivitu a schopnost přemýšlet o práci nejvíc podporuje ticho a mentální klid, tvrdí jedenáct procent dotázaných. Pro desetinu jich je důležitý spánek, osm procent dává přednost procházkám a odpočinku. Šesti procentům pomáhá nakopnout sport.
Tři čtvrtiny účastníků průzkumu se věnují koníčkům, pokud nepracují. Druhou nejčastější aktivitou je péče o rodinu (69 %) následovaná sportem (65 %). Každý druhý se vzdělává ve svém oboru (57 %) a dalších patnáct procent nějakému jinému studiu. Sedmačtyřicet procent dotázaných cestuje a osm procent se jich věnuje dobrovolnictví.
Mezi sporty vede turistika (46 %), jízda na kole (42 %) a plavání (18 %). Vedle sportu jsou nejsilnějším koníčkem filmy (52 %), knížky (41 %) a hudba společně s video gamingem (obě aktivity uvedlo 39 % respondentů). Devětadvacet procent ajťáků vaří a patnáct procent se věnuje meditacím nebo jiné duchovní činnosti.
I mezi ajťáky platí, že nejvíc z nich utratí za výdaje na domácnost (63 %). Na druhou stranu každý druhý šetří a investuje (52 %). Za koníčky nejvíc utratí 49 % respondentů, 27 % dá největší částku za restaurace a bary a 24 % za zábavu. Automobily jsou největší položkou pro šestnáct procent dotázaných, sedm procent jich nejvíc utratí za oblečení.
Na bydlení a nákup potravin nejčastěji padne až čtvrtina příjmu (uvádí 43 % respondentů), rovnou třetinu stojí chod domácnosti až polovinu příjmu. Výdaje od pěti do deseti procent uvedlo 5,2 % dotázaných, do patnácti procent 11 % respondentů a útratu v rozmezí 50-75 % uvádí šest procent účastníků průzkumu, přičemž jedno procento dokonce utratí víc.
„Seniorní vývojář bere v rozmezí od sto dvaceti do sto šedesáti tisíc korun,“ říká manažer Integry Svatopluk Sýkora. Ačkoli jde o nadstandardně placené odborníky, 67 % z nich si myslí, že současná inflace by měla být automatickým důvodem pro zvýšení jejich odměny.