Podnikatelé, kteří pravidelně žádají o povolení umístění předzahrádky před svým podnikem, již nebudou muset opakovat každoroční zdlouhavý povolovací proces. Městská rada schválila záměr pořízení nástroje, který umožní žadatelům vše vyřídit výrazně rychleji, bez návštěvy jednotlivých úřadů. Náklady na jeho vytvoření se v současné době odhadují do dvou milionů korun.
Novinka se týká v současné době celkem 333 subjektů, které mají rámcovou smlouvu s odborem hospodaření s majetkem Magistrátu hl. m. Prahy (HOM MHMP) nebo Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK) na opakované využití chodníků a jiných prostranství pro provoz restaurační zahrádky. Současný proces je totiž výrazně komplikovaný, časově a administrativně náročný nejen pro podnikatele, ale zbytečně zatěžuje i úředníky.
„Chceme celý proces výrazně zjednodušit, protože ta byrokracie je v tomto případě opravdu šílená. Stávající postup byl komplikovaný jak pro žadatele, tak pro samotný úřad, a já opravdu nevidím jediný důvod, proč by měl majitel cukrárny, kavárny, nebo jiného zařízení podávat stejnou žádost na několik míst. Tím, že celý ten postup zdigitalizujeme, odpadne nutnost obíhat jednotlivé úřady,“ upřesnila primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová.
Nový digitalizovaný proces bude pokrývat tuto agendu:
„Celý systém chceme vyzkoušet v Praze 1, protože tam je zahrádek nejvíce. Pokud se systém osvědčí, zavedeme ho plošně,“ uzavřela primátorka Krnáčová.
Při podávání žádosti o rozšíření zahrádky (větší počet m2 než je uveden v rámcové smlouvě) a žádosti o zřízení nové zahrádky bude třeba absolvovat standardní proces. Nejvýraznější přínosy jsou podle magistrátu omezení byrokracie pro podnikatele a zjednodušení administrativy pro pracovníky ÚMČ Praha 1 a MHMP. Celý povolovací proces bude naplňovat veškeré zákonné požadavky a sníží časovou zátěž při podávání opakovaných žádostí, protože by měl zabrat maximálně několik minut.