Nová bytová výstavba v hlavním městě byla první prázdninový měsíc doslova paralyzovaná. Stavební úřady během července daly zelenou jen osmi novým bytům v bytových domech. Vyplývá to z dat zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ). To je nejhorší červencový výsledek za posledních deset let.
Osm povolených bytů za měsíc je negativní zprávou pro všechny, kteří v Praze hledají vlastní bydlení. Pokud nových bytů nezačne rychleji přibývat, bude se stále ztenčovat množina těch, kteří na nový byt v metropoli dosáhnou. Paralyzovaná výstavba žene ceny vzhůru už několik let v řadě a za této situace se nedá čekat, že ceny začnou klesat. Jak vyplývá z Indexu dostupnosti bydlení (CG-Index), který pravidelně zpracováváme, na nový byt v metropoli potřebují lidé už teď více než 14 ročních hrubých platů.
Podle výpočtů na základě čísel ČSÚ by se stejným tempem jako dosud v metropoli za rok povolilo pouze 4.039 nových bytů v bytových domech. Pokud bychom vzali v úvahu červencové tempo, bylo by to jen zoufalých 96 bytů. Praha, kde ceny kvůli nedostatku nové výstavby rok od roku rostou, přitom potřebuje minimálně deset tisíc nových jednotek ročně.
V žádné ze sousedních metropolí není tempo povolování tak pomalé jako v Praze. Dlouhodobě se tu v průměru povolují jen tři byty na tisíc obyvatel. Investoři přitom mají v přípravě 116 tisíc bytů v celkem 752 projektech. To by pokrylo bydlení pro čtvrt milionu lidí. Nová výstavba navíc významně přisypává do státního rozpočtu. Za každý průměrný nový byt v Praze stát dostane na daních zhruba milion korun. V době, kdy je potřeba nastartovat ekonomiku, má rychlejší povolování o to větší význam.
Dobrou zprávou, která by mohla zvrátit negativní trend poslední doby, je, že v průběhu léta vláda schválila nový stavební zákon. Ten slibuje zrychlení povolování, zjednodušení byrokracie, digitalizaci a dodržování lhůt ze strany státu - oproti současnému stavu jednoznačný posun vpřed. Zároveň ale došlo přijetím určitých kompromisů k deformaci původního progresivního návrhu. Stále proto doufáme, že se při schvalování v parlamentu a senátu ještě naskytne možnost vrátit se k původnímu záměru, který počítá například s variantou státních stavebních úřadů.
Velké problémy by také způsobilo, pokud by metropole měla přijít o Pražské stavební předpisy. Možnost vlastního systému územního plánování a stavebních předpisů by měla mít i další krajská města. Ta spolu s Prahou plní nadlokální funkce pro širší území a táhnou ekonomiku celé země.
Ondřej Šťastný, hlavní analytik CENTRAL GROUP a.s.