Tuzemské pojišťovny chystají v roce 2014 znatelné zdražení povinného ručení, a to až o 20 %. Změna přitom bude zřejmě pro nemalou část tuzemských motoristů nepříjemným překvapením - a to i pro ty, kteří používají automobil k podnikání. Celých 43 % českých řidičů totiž prý o plánovaném zdražení zatím nic neví. Ani ti, kteří o chystaném zdražení vědí, mnohdy netuší, jak vysoké bude. Jak se tedy povinné ručení změní v roce 2014 a v letech následujících?
Změny výše povinného ručení budou zřejmě častější než dosud, pojišťovny prý hodlají zvyšovat ceny pravidelně - o částku závislou na vývoji aktuální situace. Nejvíce si zřejmě připlatí ti, kdo častěji bourají, menší zdražení čeká ostatní. Nejčastěji zřejmě pojišťovny v roce 2014 zdraží o cca 10 %, lze se ovšem setkat i s o poznání mírnějším navýšením - a také s růstem až o 20 %.
Jaká je informovanost klientů pojišťoven? "71 % českých motoristů má o zdražení jen neúplné nebo vůbec žádné informace," komentuje situaci David Holý z firmy ePojisteni.cz, z výsledků jejíhož průzkumu uvedená data pocházejí. Průzkum proběhl ve dnech 30.11. až 5.12. a účastnilo se ho 1 050 respondentů z celé ČR starších 18 let.
Průzkum rovněž potvrdil značnou konzervativnost českých řidičů. Navzdory zvýšení cen hodlá více než třetina z nich u své stávající pojišťovny zůstat. "Téměř 37 % respondentů chce i nadále zůstat u své stávající pojišťovny. Jen 7 % lidí se vyjádřilo, že rozhodně chtějí pojišťovnu změnit. Zbývající část respondentů se bude ještě rozhodovat podle nové ceny povinného ručení," popisuje Holý.
Při zkoumání historických zkušeností českých klientů s pojišťovnou, u níž mají povinné ručení, vyšel najevo i další údaj: Přes 21 % klientů svou pojišťovnu nikdy nezměnilo. "V reálu to znamená, že každý pátý respondent je se svou pojišťovnou buď natolik spokojený, nebo naopak je natolik pohodlný, že se nesnaží najít lepší podmínky u konkurence," říká Holý.
Pokud by klienti měli hledat novou pojišťovnu, většina z nich by hledala pomoc na internetu. "Téměř 58 % respondentů uvedlo, že by využili služeb některého z online srovnávačů. 18 % lidí by si nechalo poradit od svého pojišťovacího či finančního poradce a 9 % by získalo informace v pobočkách pojišťoven," dodává Holý.