O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Potvrzeno: I české firmy úspěšně používají cloudové služby

Přesně před rokem využívalo alespoň jednu ze služeb Cloud computingu 15 % podniků v ČR, přičemž nejčastěji šlo o e-mail. Zároveň více preferovaly sdílené servery poskytovatelů těchto služeb. Osm z deseti podniků má již dnes webové stránky, na nichž lze nejčastěji nalézt katalogy a ceníky nabízených produktů a služeb. Výrazně roste i počet podniků využívajících internet k daňovým a jiným elektronickým podáním. Plyne to z aktuální zprávy ČSÚ.

Cloud computing v ČR

A další údaje ČSÚ? Nejčastěji využívanou službou Cloud computingu je e-mail (12 % podniků), na druhém místě pak skladování souborů (6 % podniků). Dále je využíván kancelářský software (5,7 %), účetní aplikace (5,3 %) a uložení databází (5,2 %). Placené služby Cloud computingu je možné využívat buď na sdílených serverech poskytovatelů služeb (využilo 12 % podniků), nebo na serverech poskytovatelů služeb, které jsou vyhrazeny přímo pro konkrétní firmu (6 % podniků).

„Lze konstatovat, že napříč velikostními kategoriemi podniků nezaznamenáváme ve využívání placených služeb Cloud computingu výrazné rozdíly,“ komentuje nový modul pravidelného výběrového šetření o využívání ICT v podnicích Eva Skarlandtová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. V rámci Evropské unie je Česká republika ve využívání cloudových služeb pod průměrem členských států EU (ten činí 19 % podniků). Nejlépe jsou na tom podniky ve Finsku (51 %), nejhůře v Rumunsku (5 %).

Webové stránky firem

Vlastní webové stránky mělo v lednu 2014 více než osm z deseti podniků, tj., dvojnásobek proti roku 2000. Třetina podniků má dnes svou webovou stránku i v jiném než českém jazyce, nejvíce velké podniky z oboru ubytování. Naopak nejmenší podíl cizojazyčných mutací mají malé firmy ve stavebnictví. „Téměř třetina podniků má webové stránky uzpůsobené i pro mobilní zařízení a 18 % podniků umístilo na webové stránky odkaz na svůj profil na sociálních sítích,“ upřesňuje Skarlandtová.

Nejčastější službou podnikových webových stránek je prohlížení katalogů a ceníků nabízených výrobků a služeb; tuto možnost nabízelo 60 % podniků. Objednat či rezervovat nabízený produkt si mohl zákazník na 37 % webových stránek, na 7 % mohl také zaplatit. „Nově sledovaným ukazatelem byl počet webových stránek, na kterých je umožněno elektronické podání stížnosti, a to jak webovým formulářem, tak e-mailem. Tuto možnost nabízelo téměř 40 % podnikových webových stránek,“ osvětluje další novinku šetření Skarlandtová.

Podniky a elektronická veřejná správa

V průběhu roku 2013 použilo, alespoň jednou, internet ke komunikaci s veřejnou správou 96 % podniků. Velký nárůst byl zaznamenán u využití internetu k úplnému elektronickému podání, kdy v porovnání s rokem 2011 došlo v roce 2013 k nárůstu o 20 procentních bodů (z 59 % na 79 %). Služby e-governmentu i elektronická podání přihlášek do výběrových řízení veřejné správy je doménou spíše velkých a středních podniků (tj. s 50–249 zaměstnanci): v roce 2013 podalo takovouto elektronickou přihlášku 30 % velkých, 28 % středních a 20 % malých podniků.

Nákup a prodej

Elektronický nákup v roce 2013 uskutečnilo 53 % podniků a činil 32 % celkových nákupů. Nejčastěji podniky nakupovaly prostřednictvím webových stránek (51 %), hodnota těchto nákupů však dosahovala pouze 10 % celkové hodnoty nákupů.

Své zboží nebo služby v roce 2013 prodalo elektronickou cestou 27 % podniků, tržby z těchto prodejů tvořily 28 % celkových tržeb. Po Irsku jde o nejvyšší hodnotu ze všech zemí EU, průměr za členské státy EU byl 15 %. Přes webové stránky prodávalo v roce 2013 cca 21 % podniků a 14 % prostřednictvím elektronické výměny dat. „Na tržbách z prodeje přes webové stránky mají téměř dvoutřetinový podíl obchody s podniky a organizacemi veřejné správy. Tržby z webových prodejů soukromým osobám zaujímají zbylou třetinu tržeb“, upřesňuje Skarlandtová.


(28. 1. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1643)