O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Poškozená zásilka a jak ji řešit

Poškozené zásilky jsou noční můrou e-shopů i zákazníků. V množství zaslaného zboží se ale prostě čas od času tento problém vyskytne. Vyřeší možný problém při zasílání snadno rozbitných věcí režim křehké nebo pojištění? A jak vyřešit problém s poškozenou zásilkou?

Podívejme se, co organizace dTest radí zákazníkům: Pokud jste si objednali zboží a přepravu zajistil prodejce, odpovídá za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej převezmete. Proto i poškození způsobené dopravcem jde na vrub prodejce. Prohlášení, že balík přišel nepoškozený, které podepisujete při jeho převzetí, přitom potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Z jeho perfektního stavu nelze vyvozovat, že stejně je na tom i obsah balíku. Ovšem zjevně poškozený balík je vhodné nepřebírat.

Otevřete-li doma balík a zjistíte, že zboží je poškozené, měli byste o tom prodejce informovat co nejdříve, aby případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci. „Jinak se vystavujete riziku, že budete třeba i jen částečně nést odpovědnost za škodu, která prodejci vznikne vaší nečinností,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Pro prodejce byste měli stav zboží zdokumentovat například fotografiemi. Někteří lidé dokonce pořizují videozáznam převzetí zboží, včetně celého rozbalování.“

Poškozené zboží můžete u prodejce reklamovat. Vrácení peněz však lze požadovat tehdy, pokud není možné bezplatné odstranění vady nebo výměna za nový kus. Nadto vyřízení reklamace může trvat až 30 kalendářních dní. Pokud jste zboží zakoupili takzvaně na dálku, tedy především v e-shopu, můžete do 14 dnů od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu. Ovšem nejedná-li se o některou z výjimek stanovených zákonem – například o rychle se kazící zboží, výrobky upravené či vyrobené vám na míru nebo ty, které nelze vrátit z hygienických či zdravotních důvodů. U těch vám zbývá pouze uplatnění reklamace.

Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. „V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. Reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když posíláte balík sami,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Reklamace u dopravce

Obecně platí, že reklamovat poškození zásilky je zapotřebí ve lhůtách stanovených dopravcem, ty činí zpravidla jen několik málo dní. „Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste zboží zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ uvádí Hekšová. A uzavírá: „Musíte tak učinit ve lhůtě do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo ode dne, kdy měla být reklamace vyřízena. Zda byla zásilka řádně zabalena a jak došlo k jejímu poškození, v případě pochybností zjišťuje soudní znalec. Ten může být ostatně osloven již během reklamace u dopravce.“


(3. 8. 2021 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6027)