O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Pomoc s pronikáním českých firem do USA

Podle výzkumu AMSP ČR plánuje necelá polovina malých a středních podniků v budoucnu rozšiřovat své exportní oblasti, přitom na USA se chce nově orientovat 11 % z nich. Nyní do USA úspěšně vyváží 14 % malých a středních firem. Pomoci dalším má TTIP, Transatlantické obchodní a investiční partnerství.

Podpora rozvoje a růstu malých a středních podniků je podle prohlášení MPO klíčová z mnoha hledisek. Malé a střední firmy v Evropě i samotné České republice významně přispívají k ekonomickému růstu, zaměstnanosti a inovacím. Zaměstnávají více než dvě třetiny lidí pracujících v soukromém sektoru a mezi lety 2002 a 2010 vytvořily 85 % z celkového počtu nových pracovních míst.

V letošním roce provedla Asociace malých a středních podniků a živnostníků v ČR výzkum, jehož cílem bylo mimo jiné zmapovat export a exportní oblasti mezi malými a středními firmami. Výzkum ukázal, že v současnosti do USA úspěšně vyváží již 14 % našich malých a středních firem. Necelá polovina malých a středních podniků plánuje v budoucnu rozšiřovat své exportní oblasti, přitom na USA se chce nově orientovat 11 % z nich.

"Firmy, které s americkým trhem mají zkušenost, TTIP jednoznačně podporují, ostatní malé a střední podniky ale často ani nevědí, jaké všechny změny nastanou. Proto jsme se ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu rozhodli zintenzivnit informační aktivitu a napříč regiony budeme malým exportérům vysvětlovat, jak mohou z TTIP profitovat." říká předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.

Jak překonat překážky

Malé a střední podniky se však dnes potýkají s řadou obchodních překážek, které jim často v expanzi na americký trh brání. Na tyto překážky poukázala i veřejná konzultace organizovaná Evropskou komisí v loňském roce či analýza Atlantic Council. Na rozdíl od větších podniků mají malé a střední firmy méně zaměstnanců a méně financí na to, aby se s těmito, často byrokratickými, bariérami vypořádaly. Ulehčit situaci by měla vyjednávaná dohoda TTIP, a to především cestou odstranění cel, zjednodušení celních procedur, snížení nákladů spojených s odlišnými standardy a zlepšení ochrany práv duševního vlastnictví.

Malým a středním podnikům se v rámci dohody bude věnovat celá samostatná kapitola. Ta by měla zavést opatření "šitá na mírů" této kategorii podniků, díky kterým budou mít tyto firmy snazší přístup k informacím potřebným pro export či investování do USA. Konkrétním opatřením má být například vytvoření helpdesků a přehledných míst na internetu, kde by si na jednom místě mohly firmy nechat poradit s vývozem či podnikáním na americkém trhu.

O tom, že dohoda TTIP pomůže malým a středním firmám s plánovaným rozšířením exportu, je přesvědčeno 46 % z nich. Situaci zatím neumí posoudit 22 %.

MPO podle svého prohlášení s firmami proto komunikuje, zjišťuje, s jakými konkrétními překážkami se při vývozu do USA potýkají a jaké překážky jim ve vývozu na americký trh brání. Zároveň o dohodě TTIP a jejích jednotlivých aspektech informuje, ať už prostřednictvím pořádání setkání se zástupci firem a dalších organizací, či prostřednictvím portálu BusinessInfo. Zástupci Asociace malých a středních podniků jsou zároveň součástí expertního týmu MPO k TTIP.

"Věřím, že TTIP může učinit naši zemi i Evropu ekonomicky silnější a lépe ji tak připravit na výzvy dneška," dodává k dohodě ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.


(22. 10. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2121)