Češi si při pořízení nové elektroniky čím dál častěji sjednávají pojištění proti náhodnému či neočekávánému poškození. Z interních statistik prodejní sítě s elektronikou Expert Elektro vyplývá, že zájem o tuto službu jen v loňském roce stoupl meziročně o 64 procent. V současnosti je podle nich přibližně každá třetí zakoupená elektronika v ceně přes 10 000 korun pojištěná pro případ nechtěného rozbití.
Vysoký zájem o pojištění je dán podle zástupců firmy tím, že nejvíce „ohroženou“ elektronikou jsou mobilní telefony, tablety a notebooky, které patří dlouhodobě mezi nejvyhledávanější zařízení. „Chytrá zařízení se stala nepostradatelným komunikačním nástrojem v pracovním i osobním životě. Vzhledem k jejich každodennímu využívání může dojít k celé řadě nechtěných situacích, které končí poškozením nebo úplnou destrukcí přístroje,“ řekl Robin Weintritt, ředitel prodeje Expert Elektro.
Zkušenosti této prodejní sítě ukazují, že nejčastějšími příčinami pojistných událostí jsou vniknutí kapaliny do přístroje nebo jeho poškození v důsledku pádu. Právě tyto dvě příčiny tvoří dohromady dvě třetiny ze všech případů, které společnost eviduje. Velmi častým důvodem je také poškození displeje v důsledku vyvinutí přílišného tlaku, například při rozsednutí, s přibližně desetinovým podílem pojistných událostí.
Z pohledu cenových kategorií vyplývá, že 34 % z uzavřených pojistek u zakoupené elektroniky a domácích spotřebičů patří do cenové kategorie mezi 5000 až 10 000 korun. Cenové hladině přes 10 000 korun pak spadá každá třetí pojistka. Podle statistik Expert Elektro dochází k náhodným poškozením nejvíce již během prvního roku pojištění. Lidé si tuto službu pořizují vedle vánoční sezóny také více na začátku a konci léta, kdy začíná sezóna dovolených a školní rok.
„Nechtěnými strůjci nehod jsou v mnoha případech děti, pro které jsou tablety nebo telefony nástrojem her. Pojistnou událost pak ale už musí řešit jejich rodiče,“ doplnil Weintritt s tím, že pokud dojde k pojistné události, zákazník by měl nejprve zavolat na klientskou linku pojišťovny. Operátor mu pak vyhledá a doporučí vhodný servis. Pokud se jedná o rozměrnější elektro, dostaví se k němu technik.
Pokud na místě přístroj neopraví, má zákazník nárok na nový výrobek stejných nebo podobných parametrů. Pojistné plnění je maximálně do výše hodnoty přístroje při nákupu a doba pojištění je u různých prodejců různá, často ovšem volitelná.