Relevantní obsah, který budou moci sledovat všude. To je klíčová charakteristika, dle které se lidé rozhodují, jaké médium zvolí. Ačkoliv digitální média budou v následujících letech vykazovat silný růst, tradiční média si stále drží svou silnou pozici Podle průzkumu PwC Entertainment & Media Outlook 2015-2019 celosvětové příjmy v odvětví médií a zábavy porostou v následujících pěti letech průměrným ročným tempem 5,1 %.
„Klíčem k úspěchu je obsah. Spotřebitelé mění své návyky – vyžadují vysokou kvalitu obsahu, který musí fungovat na více zařízeních a být pohodlně dostupný. Ve světě, kdy jsou konzumenti stále více zahlcováni nerelevantním a nekvalitním obsahem, jsou právě relevance a kvalita zcela zásadní pro jejich spokojenost. S tím souvisí i rostoucí ochota zákazníků platit za prémiový obsah,“ říká Jan Smejkal, koordinátor průzkumu pro Českou repuliku, PwC ČR.
Zatímco v roce 2014 dosahovaly celosvětové příjmy v odvětví médií a zábavního průmyslu 1,74 bilionu amerických dolarů, v roce 2019 by to podle studie PwC mělo být 2,23 bilionu. Celosvětové příjmy z digitálních médií budou sice vykazovat silnější růst, tradiční média se však i v roce 2019 budou stále podílet 80 % na ziscích odvětví. Klíčovým rysem tohoto prostředí je odolnost a v některých případech také oživení tradičních médií. Spotřebitelé je stále milují. Výdaje za vstupenky na koncerty či v pokladnách kin budou v následujících pěti letech růst tempem 4,7 %.
Zatímco tempo růstu celého odvětví se v jednotlivých zemích značně liší (nejnižší průměrné roční tempo růstu 0,9 % vykazuje Japonsko, naopak nejrychleji poroste Nigérie s 15,1 %), chování konzumentů médií se po celém světě stále více sbližuje. Jedinými faktory, které mají vliv na chování uživatelů, jsou kvalita dostupné infrastruktury a požadavky spotřebitelů na obsah, který musí být snadno dosažitelný a relevantní pro ně osobně.
Celkové příjmy z reklamy do roku 2019 porostou podle PwC ročně průměrně o 4,7 % a překonají růst spotřebitelských výdajů (2,9 %). Odvětví médií a zábavy se tak v následujících letech ocitne v prostředí, které je značně závislé na příjmech z reklamy. I zde se míra růstu bude značně lišit dle regionu. Nejsilnější růst vykáže Indonésie (12,9 % do roku 2019), naopak jediným státem, který zaznamená pokles příjmů z reklamy, bude Řecko (-0,3 % do roku 2019).
Ještě v roce 2019 budou výdaje na tradiční reklamu představovat 60 % celkových výdajů do reklamy. Růst příjmů z digitální reklamy (12,2 %) v následujících pěti letech ale jasně převýší růst příjmů z tradiční reklamy (1,2 %).
„Cesta v reklamě tedy jasně směřuje k digitálu. Internetová reklama je nejrychleji rostoucím segmentem reklamy, který do roku 2019 globálně předběhne i televizní reklamu,“ říká Radek Dráb, manažer pro strategické poradenství v oblasti marketingu a prodeje, PwC ČR.
Do roku 2019 bude podle PwC digitální reklama představovat 38,7 % celkových globálních příjmů z reklamy (ve srovnání s rokem 2010, kdy to bylo pouhých 16,6 %). Základním hnacím motorem digitální reklamy bude rapidní růst mobilní reklamy a videa. Mobilní internetová reklama do roku 2019 vyroste o 23,1 % a překoná tak v roce 2018 klasickou internetovou reklamu. Video reklama bude i díky téměř zdvojnásobení počtu chytrých telefonů (3,85 miliardy chytrých telefonů v roce 2019) v následujících pěti letech vykazovat růst 19,5 %.