Zdá se, že končí doba převahy home office. To, co relativně začalo fungovat, se zase mění. Zaměstnanci se vracejí do kanceláří a postupně se otevírají restaurace a kavárny, ze kterých také část lidí občas ráda pracuje. Hybridní práce, tedy kombinace kanceláře a vzdálené práce, nyní představuje aktuální model pro mnoho zaměstnavatelů a zaměstnanců. Změna a pracovní rozvolnění však přináší zmatky a problémy.
Pokud bylo po vypuknutí pandemie řešením přesunout se na home office i s vybavením kanceláře, pak nyní přináší částečný návrat na pracoviště zvýšené nároky na flexibilitu. Vše musí být nejlépe zcela mobilní, počítač, další vybavení i možnost připojení se do pracovních systémů. Ideální je, když zaměstnanec může zcela dle aktuální potřeby pracovat buď z domova, z kanceláře ale i třeba z coworkingového centra nebo kavárny.
„Okolo 80 % manažerů napříč průzkumy uvádí, že po skončení pandemie očekávají flexibilnější práci z domova a zaměstnanci se chystají tuto možnost i nadále využívat. Kanceláře se tedy nezaplní tak jako před pandemií. Hybridní způsob práce však přináší nové výzvy, spočívají zejména v problémech s flexibilitou, koordinací práce a komunikací,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Pracovat v nejbližším roce budou lidé jak z kanceláře, tak z domova. Podle aktuální studie Accenture je pro 83 % lidí hybridní pracovní model optimální. Home office by dle citované studie měl zabírat mezi 25 % a 75 % pracovního času. K tomuto řešení, které kombinuje běžnou i vzdálenou práci je třeba přistoupit zodpovědně, protože vyžaduje značnou flexibilitu a nasazení.
Aby zaměstnanci a firmy mohli efektivně fungovat, musí si osvojit flexibilitu na straně vedení i v přístupu zaměstnanců a zavádění chytrých řešení na straně firem. Ideálně tedy musí být celý tým schopen zorganizovat a připojit se k plnohodnotné videokonferenci kdykoli a odkudkoli - z kanceláře, z domova nebo třeba z kavárny či coworkingového centra. Výrazným rysem hybridního způsobu spolupráce je pak přesun do cloudu, který takovéto možnosti dává.
Efektivní hybridní kultura pracoviště by měla umožňovat lidem pracovat v různou dobu, z různých míst a v různém tempu. Překážkou takového pracovního prostředí jsou často chybějící vybavení nebo chytré technologie. Právě ty, ale pomáhají eliminovat problémy plynoucí ze vzdálené práce. Jednou z nutností hybridní práce je možnost plnohodnotného připojení se k jednání odkudkoli.
„Základem práce, která může být flexibilní, je vhodné technologické vybavení, které umožní spolupracovníkům nejen otevřít si svou práci kdekoli, ale také se odkudkoli připojit k online setkání. Stávající videokonferenční řešení je často nevyhovující pro současný způsob spolupráce, kdy je třeba, aby se mohli během hovorů setkávat lidé na nejrůznějších typech zařízení a napříč platformami. Právě sem by měly směřovat aktuální investice mnoha firem,“ říká Michal Černý, zástupce společnosti Lifesize v ČR.
Pracovní vybavení tedy vyžaduje přenosný počítač, ale i možnost připojení se do pracovních systémů odkudkoli. Pozornost se obrací ale i k takovým detailům, jako jsou kapesní kamery. Například chytré kamery umějí udělat zasedačku i z běžné místnosti, což usnadní například uspořádání ad hoc porady ve chvíli, kdy část týmu není v prostoru s plnohodnotnou videokonferenční výbavou.
I když si zaměstnanci často myslí, že jsou na tom, co se týče technologických znalostí a dovedností výborně, v konfrontaci s aktuální situací se často ukazuje opak.
„Čeští zaměstnanci mají obecně spíše vyšší sebevědomí a co se týče počítačových a technických dovedností, sami sebe hodnotí často o úroveň výše, říká Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas. „Rozvíjet lidé musí své schopnosti kontinuálně, protože jinak zakrní a ztratí velmi důležitou flexibilitu, kterou k adaptaci nových postupů tolik potřebují,“ dodává.