Nejnovější data portálu StartupJobs ukazují na disproporci uchazečů v jednotlivých oborech. Nejméně se jich za uplynulý rok hlásilo na vývojářské pozice. Oproti tomu práce v administrativě je nejžádanější. V prvním případě je to 3,8 uchazeče na pozici, v druhém 11,36. I přes nedostatek lidí na pracovním trhu se StartupJobs daří místa obsazovat a má potvrzený nástup u 40 % inzerujících firem. Celkově se skrze portál posledních 12 měsíců hlásilo 94 230 zájemců o práci. Mezi uchazeči jsou dále oblíbené pozice v marketingu a sales. Hůře obsaditelné jsou například i ty v datové analytice.
„Protože se v současnosti hodně hovoří o tom, že na pracovním trhu chybí lidé, zajímalo nás, jak je na tom český startupový trh obecně a taky jaké jsou rozdíly mezi obory. Naše data jasně ukazují, že ‚ajťáci‘ vyloženě chybí. Nejtěžší je sehnat softwarové architekty, nejlépe se pak v tomto odvětví obsazují pozice testerů. Přesto vše se nám daří místa obsazovat a napříč obory máme v průměru 8 kandidátů na pozici,“ říká k aktuálním datům Filip Mikschik, zakladatel a CEO StartupJobs.
Nejvíce firmy poptávají IT specialisty – jedná se o 47,5 % všech nabídek. Co se týče jednotlivých pozic, největší zájem je o back-end (33 %) a front-end (17 %) vývojáře a DevOps (10 %). Velká poptávka je také po lidech na manažerské pozice – tvoří 15,5 % všech inzerátů. Administrativa, která se těší čtyřnásobnému zájmu uchazečů oproti IT, je však pro startupy po analytice druhým nejméně žádaným oborem (9,1 % nabídek). Zde hledají firmy hlavně lidi do zákaznické podpory (32 %), back office manažery (16 %) a recruitery (11 %).
„Na našich datech je jasně vidět, že čím více expertizy daná pozice potřebuje, tím je složitější ji obsadit. Můžeme polemizovat, jestli je to tím, že není dostatek expertů, lidé si na takové pozice nevěří, bojí se odpovědnosti či jen prostě volí cestu nejmenšího odporu a spokojí se s méně odbornými pozicemi,“ doplňuje Mikschik.