Do Česka letos zavítalo o milion zahraničních turistů více než loni, těch českých pak bylo meziročně o dalších 300 tisíc více. Za první pololetí tak tuzemská ubytovací zařízení zaznamenala více než 9,5 milionu turistů. Ačkoliv byl nárůst zahraničních turistů více než třetinový, jejich celkový počet se zatím nedostal na čísla z období před pandemií. Chybějící návštěvníky ze zahraničí tak aktuálně kvůli nižší ochotě utrácet nenahradí ani aktuální větší počet turistů z Česka. Ti jsou ale ochotni utrácet více spíše v případě, kdy sami míří do zahraničí.
Množství turistů ubytovaných v tuzemských destinacích v letošním roce výrazně stouplo. Podle dat Asociace cestovních kanceláří ČR se za letošní první pololetí ubytovalo v hromadných ubytovacích zařízeních více než 9,5 milionu turistů. V absolutních číslech to bylo o více než 1,3 milionu více než za stejné období v loňském roce.
Počet turistů, kteří do Česka míří ze zahraničí, letos meziročně vzrostl o více než třetinu. Během prvních šesti měsíců se jich v tuzemsku ubytovalo 4 200 184. „Letošní ročník je na počet ubytování silnější, než loňský rok, kdy byl propad zahraničních turistů o mnoho větší. To zde bylo o více jak 1 milion zahraničních hostů méně, u domácích bylo číslo velmi podobné,“ uvedla Martina Košlíková z Asociace cestovních kanceláří ČR.
I přes tento výrazný nárůst zahraničních turistů se však Česká republika stále nedostala na čísla z období před pandemií. Řešení tohoto problému se proto budou věnovat i veletrhy cestovního ruchu GO a Regiontour v Brně. „V prvním pololetí roku 2019 bylo zahraničních turistů v Česku oproti letošku o více než 15 procent více. Na veletrzích se proto plánujeme zaměřit na to, jakým způsobem lidi ze zahraničí na dovolenou do Česka nalákat. Větší důraz budou veletrhy klást na regiony, které v tomto směru mají značný potenciál,“ řekl vedoucí komunikace společnosti Veletrhy Brno Michal Svoboda.
Ačkoliv v letošním roce výrazně přibylo zejména zahraničních turistů, z hlediska celkového počtu v tuzemských ubytovacích zařízeních převažují Češi. „Za první pololetí se v hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo 5 360 503 tuzemských turistů. Rozdíl v počtu mezi nimi a těmi ze zahraničí bude patrný i v průběhu letní turistické sezony,“ sdělila Martina Košlíková. I v případě celkového počtu českých turistů lze přitom hovořit o meziročním nárůstu, a to o necelých sedm procent. Podle Košlíkové přitom v Česku chybí zejména zahraniční hosté, a to nejen z Ruska a Číny. „Větší počet ubytovaných a cestujících Čechů po České republice nemůže ve spotřebě v žádném případě nahradit chybějící zahraniční turisty,“ doplnila Košlíková.
Data přitom ukazují, že podobný trend lze pozorovat i v opačném směru. „Pokud Češi míří do zahraničí, oproti minulosti jsou ochotni více utrácet. Projevuje se to na vyšším standardu ubytování, kdy u hotelů volí nejčastěji čtyřhvězdičkové rezorty, dříve nejvíce preferovali tříhvězdičkové hotely. Klesá také podíl turistů, kteří si stravu chtějí zajišťovat sami. Roste naopak ochota investovat do all inclusive, které podle aktuálních dat preferují u dovolených v zahraničí s cestovní kanceláří téměř dvě třetiny Čechů,“ řekl Michal Svoboda.
Češi podle odborníků vyrážejí na dovolenou v průměru dvakrát ročně. „V hlavní turistické sezoně platí většinou trend jedné delší dovolené v zahraničí a pak poznávací po ČR,“ uvedla Košlíková. Dalším podle ní vcelku častým trendem je i to, že si Češi rádi dopřávají i zimní dovolenou v tuzemsku a zahraničí, případně i prodloužené pobyty.
Oproti minulosti jim v tom mnohem častěji pomáhají moderní technologie, s nástupem digitalizace se začaly proměňovat i trendy v rámci cestovního ruchu. Lidé tak namísto služeb delegátů, nabídek katalogů či objednávání dovolené po telefonu využívají své mobilní telefony. „Na obrovském vzestupu je v tomto směru také influencer marketing, aplikace či zajímavé digitální profily agregující turisticky zajímavé lokality. Právě trendům v oblasti digitalizace proto plánujeme na veletrzích Go a Regiontour věnovat speciální program,“ uzavřel Svoboda.