Počet dolarových milionářů (HNWI) vzrostl celosvětově o 6,3 % a překonal hranici 20 milionů lidí. Hodnota jejich bohatství vzrostla v roce 2020 o 7,6 % a dosáhla téměř 80 bilionů dolarů. Severní Amerika, posílená rostoucími akciovými trhy a vládními stimuly, překonala asijsko-pacifický region a stala se jedničkou v počtu dolarových milionářů i jejich bohatství. Vyplývá to z 25. výroční zprávy Capgemini World Wealth Report (WWR), která zkoumá vývoj globálního bohatství.
Počet nejbohatších dolarových milionářů (ultra-HNWI) rostl o 9,6 % a jejich bohatství vzrostlo v roce 2020 o 9,1 %. Populace HNWI s investovatelnými prostředky od 1 do 30 milionů dolarů vzrostla jen o 6 % a jejich bohatství o 8 %.
Podle zprávy se dolaroví milionáři nyní aktivněji podílí na svých investicích a hledají co nejlepší poradenství. Stále častěji se správě bohatství věnují i technologické společnosti, takže tradiční hráči musí začít využívat moderní technologie a hyperpersonalizované obchodní modely. Koronavirová pandemie přinesla již třetí globální hospodářský otřes v 21. století, po technologické bublině z roku 2002 a globální finanční krizi z roku 2008. HNWI mají nadále tendenci napřímo investovat na rostoucím trhu, ale během krize a volatility trhu se vrací k hledání rad.
Úspěch nebo neúspěch správců bohatství ovlivňují technologické inovace, změny sociální dynamiky, noví hráči, demokratizace správy investic a rozmach digitálních kanálů a aktiv. Dolaroví milionáři se zajímá o hybridní modely a stále častěji hledají kombinaci digitálního a osobního kontaktu. 34 % dolarových milionářů uvádí, že aktivně využívají služby WealthTech . Správci bohatství vidí ve spolupráci s WealthTech také potenciál, protože mohou zlepšit nabídku i schopnost reagovat na tržní trendy. Mezi nejdůležitější důvody pro partnerství s WealthTech patří schopnost získat přístup k novým klientským segmentům a poskytovat nové a jedinečné nabídky.
„Správci majetku musí posunout své hranice a pochopit myšlení zákazníků, kteří jsou zvyklí na pohodlí a personalizaci služeb od BigTech společností,“ říká Anirban Bose, ředitel strategické obchodní jednotky pro finanční služby a člen výkonné rady skupiny Capgemini. „Investice do technologií a lidských zdrojů je zásadní, aby správci majetku udrželi svůj podíl na trhu, protože WealthTech společnosti stále rostou a BigTech dlouhodobě září.“
Správci bohatství mohou vytvářet odolné a agilní operační modely, pokud budou investovat do technologií, jako jsou cloud, API a mikroslužby. Stále těží zejména ze své dobré pověsti o odborných znalostech a zkušenostech, ale budou muset v rámci svých strategií začít více využívat i datové analýzy. Klíčový bude nadále investiční výkon, ale správci budou muset zohledňovat i environmentální, sociální a podniková kritéria (ESG).
Správa bohatství byla a nadále je obchodem založeným na vztazích. Zvyšuje se rozmanitost HNWI, mileniálové a generace Z, ženy, netradiční rodiny a další, takže správci bohatství musí vyškolit své poradce a zaměstnance, aby splňovali různorodější očekávání a chování klientů. Report uvádí, že je třeba najímat a digitálně posílit řady poradců a rekvalifikovat zaměstnance, aby rozuměli různému segmentu klientů. 63 % dotazovaných poradců nicméně uvedlo, že nejsou spokojeni se snahou své firmy zabývající se správou majetku poskytnout nástroje/školení, aby vyhověly měnícím se potřebám klientů.
Pro splnění očekávání HNWI budou firmy potřebovat také použít BigTech strategie s hyperpersonalizací, komplexními nabídkami a intuitivními nástroji, aby si udržely postavení mezi rozmanitou klientskou základnou.
Při současném prudkém nárůstu akciových trhů se HNWI populace snaží diverzifikovat své portfolio alternativními investicemi. Atraktivní jsou udržitelné investice. 43 % ultra-HNWI a 39 % mladších (ve věku do 40 let) HNWI pravděpodobně bude vyžadovat ESG skóre pro produkty nabízené jejich správci majetku. Navíc 72 % dotázaných HNWI uvedlo, že investovalo do kryptoměn, a 74 % do dalších digitálních aktiv, jako jsou domény webových stránek nebo aplikace. Společnosti pro speciální akvizice (SPAC) jsou stále populárnější a jako aktiva na důvěryhodnosti pomalu získávají i nezaměnitelné tokeny (NFT). Nárůst retailového investování bez poplatků vzbudil zájem také u dolarových milionářů, přičemž 39 % uvedlo, že si přeje obchodování s nulovými poplatky, ale jejich firma pro správu majetku zatím zůstává zpoplatněna.