Četnost využívání platebních karet každoročně v předvánočním období vzroste a nejinak je tomu zřejmě ani letos. Ať už se jedná o výběry z bankomatů nebo o placení u obchodníků, počty transakcí stoupají. Chování zákazníků se ubírá směrem k využívání karet především při placení, což souvisí i s trendem rozšiřování rychlého a jednoduchého způsobu plateb bezkontaktními kartami.
Foto: OpenImageBank.comKřivka plateb kartou je každý rok rostoucí od „chudého" ledna po „bohatý" prosinec. Podobný průběh lze sledovat i u bankomatů. „V loňském prosinci jsme zaznamenali nárůst počtu transakcí oproti měsíčnímu průměru o dvě procenta a objem vybrané hotovosti stoupl téměř o devět procent. A letos by mírný nárůst mohl pokračovat, ne ovšem v tak velké míře. Hlavním důvodem je vývoj v chování klientů, kteří začali častěji používat karet pro platby v obchodech a v e shopech," říká Martin Čížkovský, manažer útvaru Bankomaty a třetí strany ČSOB a Ery.
Velké oblíbenosti se těší právě nakupování dárků přes internet, které je pohodlnější a rychlejší než chození po obchodech. Z tohoto důvodu mnohé banky zabezpečují platby na internetu službou 3D Secure, jež ověřuje před provedením transakce pomocí SMS hesla, zda kartou doopravdy platí její oprávněný uživatel.
„V prosinci 2012 klienti ČSOB a Ery prostřednictvím on-line plateb na internetu uskutečnili téměř stejný počet transakcí jako v předchozím roce (2011), při těchto nákupech však naši klienti utratili asi o 12 % více. Kartu tímto způsobem využívají zákazníci při placení elektroniky, knih či hraček," říká Peter Demjanovič, ředitel útvaru Karty ČSOB a Ery.
V roce 2012 připadlo na poslední dva měsíce celkem více než 22 % celoročního počtu uskutečněných transakcí přes internet. Objem těchto transakcí přesáhl 21,5 % celoročního objemu. Vánoce spolu s povánočními výprodeji v lednu tak patří k nejsilnějším obdobím v roce, kdy klienti využívají platbu kartou přes internet. Dalším silným obdobím je červen, který má patrně souvislost s plánováním a nákupem letní dovolené.