O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Petr Čerňanský: Naše podnikání se rozjelo ihned, teď ještě rozchlastáme celou Evropu

Petr Čerňanský je zakladatel Rybízáku, úspěšného e-shopu s ovocným vínem. Začínal s jednoproduktovým e-shopem s vínem z černého rybízu, ale postupně jej rozšířil o další ovocná vína i o řadu doplňkových produktů a plánuje velkou expanzi do zahraničí. Jaké jsou jeho recepty na úspěch? Co dalšího plánuje do budoucna? Zeptali jsme se.

Co pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?

Petr Čerňanský, zakladatel Rybízáku
Petr Čerňanský, zakladatel Rybízáku
Začátky byly jednoduché. Přečetl jsem si pár článků, shlédl pár videí - zejména ty s Tomášem Čuprem a Pavlínou Louženskou, svépomocí jsem postavil e-shop na Woocommerce a spustil jej spolu s reklamami na Facebooku. Vše se rozjelo hned. První den přišlo tolik objednávek, kolik bych si předtím nedokázal ani představit.

Spuštění proběhlo v pátek. Přes víkend jsem počítal objednávky a měl jsem z toho neskutečnou radost. Pak přišlo pondělí a krutá realita - sám jsem musel vyexpedovat trojciferný počet zásilek, neměl jsem krabice, a tak jsem objížděl kontejnery na papír... Do toho všeho mi volali zákazníci. První měsíc byl opravdu na mašli. Pak jsem si našel první posilu a už šlo vše lépe.

Po roce a půl fungujeme v sedmi lidech a dále pracujeme s pěti externisty. Aktuálně jsme největšími producenty ovocných vín ve střední Evropě.

Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?

S legislativou jsem si hlavu nikdy nelámal, nemá to smysl. Zákony jsou tak zamotané a nedomyšlené, že není nijak možné dodržet ze 100 % všechny z nich.

Ztotožňuji se se slovy pana Václava z e-shopu levneelektro.cz, které finanční správa po jeho negativních výrocích na adresu pana Babiše zlikvidovala: "ANO zavedlo naprosto nesmyslné kontrolní hlášení, které nám nic nepřineslo, ale museli jsme kvůli němu najmout dvě pracovní síly, což nás stojí přes půl miliónu ročně."

A přesně takto náš stát funguje. Zavádí nesmysly, které podnikatele stojí obrovské peníze.

Velmi měl ale potěšilo nepovedené EET. Vláda bez přemýšlení schválila povinnost evidovat tržby pro platby kartou na internetu, kterou ústavní soud nyní zrušil. My je ale evidujeme nadále, a tím nastolujeme chaos - finanční správa takto nikdy nebude mít přehled o našich tržbách v hotovosti.

Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?

Když budeme dělat špičkově marketing, zákaznický servis a logistiku, budeme úspěšní.

Marketing konzultujeme se špičkami v oboru - Pavlem Ungrem nebo Janem Bartošem. A zjišťujeme, že je to skvělá cesta.

Co se týče zákaznického servisu, jsme maximálně vztřícní. Když někomu naše víno nechutná, neptáme se proč, vrátíme peníze. Pokud zákazníkovi dorazí rozbité zboží, nechceme fotky, pošleme nový balíček. Našim zákazníkům věříme a oni nám to vrátí. Spekulantů je méně, než byste čekali.

No a s logistikou zatím válčíme. Je nutné neusnout a mít neustále otevřenou mysl - dokázat opustit relativně nový, útulný, zabydlený sklad a přesunout se do větších a efektivnějších prostor, kdykoli je to potřeba.

Čím se odlišujete od konkurence?

Zvedáme telefony a jsme k našim zákazníkům vstřícní i když cítíme, že nejsou v právu. Když nás o něco zákazník požádá, vyhovíme: Paní se nám ozvala, že by chtěla naše víno v bag-in-boxech a za měsíc byly v prodeji. Děláme vše proto, abchom doručovali do druhého dne a máme velmi nízké hranice pro dopravu zdarma.

Jaké zajímavé postupy používáte - a jak?

Ceny chceme držet na přijatelné úrovni, a tak jsme si vymysleli svůj systém balení skleněných lahví. Omotáme je do dvou vrstev třímilimetrového mirolenu, zalepíme a nemusíme kupovat drahé oddělovací krabice. Náš kamarád z Dyboart.cz, který vyrábí doplňky z masivu, nám vyrobil dřevěnou plničku na bag-in-boxy, která by nás stála 50 tisíc. Jeho výroba vyšla na tři stovky.

Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?

Ono když se dostanete do větších obratů, zjistíte, že prodej zboží je strašně náročný na cashoflow. Máte hromadu objednávek, v Google Analytics sledujete ty své velké obraty, ale na účtu máte sotva na zaplacení faktur.

A v čím větších obrátkách jste, tím je to těžší. Nyní za sebou máme první daňové přiznání a ihned po jeho podání a zaplacení daně - ano, jsme ziskoví! - jsem obeslal banky s žádostmi o úvěr. S jeho pomocí budeme moci růst třikrát rychleji.

Vnímáte nějaké riziko pro své podnikání?

Nebojím se, že by lidé přestali pít (úsměv). Konkurence také ne. Takže pokud nás neztrestá legislativa, nic nás nezastaví.

Letos potřebujeme tři věci: velkou půjčku, dobré PR a donutit se o trochu více pracovat.

Jaké máte plány do budoucna?

Musíme pořádně rozjet velkoobchod, plnohodnotně expandovat do zahraničí, být vidět na každém kroku, měřit věci, o nichž se hovoří jako o neměřitelných - například vlivy on-line reklamy na návštěvy kamenné prodejny, natočit nějaké video reklamy, otevřít více kamenných prodejen.

Jaromír Bosák jednou řekl o fotbalistovi Zinedine Zidanovi, že jej nejde zastavit, ale jen zpomalit. Tak je to i s Rybízákem. Dříve nebo později rozchlastáme celou Evropu (smích).

 

Rozhovor vznikl ve spolupráci s facebookovou skupinou Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností.

Jste také ochotni podělit se o své podnikatelské zkušenosti s ostatními? Ozvěte se nám! Kontakt na redakci OnBusiness.cz najdete dole, v patičce stránky. Členství v uvedené skupině není podmínkou.


(14. 3. 2018 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Zkušenosti podnikatelů: Jak úspěšně provozovat firmu

Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3888)