K internetu je nyní připojeno 96,3 % podniků s více než deseti zaměstnanci. Zatímco v roce 2002 se více než polovina podniků připojovala prostřednictvím klasické vytáčené linky a DSL technologie byly v České republice na úplném začátku, v lednu loňského roku už používalo DSL linku pro připojení k internetu 66 % podniků. Vyplývá to z pravidelného ročního šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ).
S rozšiřováním nových technologií se zvyšuje také rychlost připojení. „Před jedenácti lety uvádělo 87 % podniků rychlost připojení k internetu nižší než 2 Mb/s, v roce 2013 jich má 90 % naopak rychlost vyšší“, říká Eva Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Více než 40 % velkých firem, například v oblasti peněžnictví a pojišťovnictví nebo v informačních a komunikačních činnostech, uvádí rychlost svého připojení vyšší než 100 Mb/s.
Firemní webové stránky nemá jen pětina podniků. Oproti roku 2000, kdy mělo webovou stránku jen 40 % firem, se jejich podíl zdvojnásobil. Vícejazyčný web má třetina společností, především velké podniky z oboru ubytování, naopak nejmenší podíl cizojazyčných mutací webových stránek mají malé firmy ve stavebnictví.
V průběhu roku 2012 použilo podle ČSÚ alespoň jednou internet ve vztahu k veřejné správě 94,5 % podniků a od roku 2006 tak došlo k nárůstu o dvacet procentních bodů. V posledních dvou letech se však už podíl podniků využívajících internet ve vztahu k veřejné správě příliš nemění. Koneckonců: U velkých podniků dosahuje používání internetu ve vztahu k veřejné správě téměř 100 % a také u podniků malých přesáhla hodnota tohoto ukazatele 90% hranici.
Ale pozor: Nejčastěji praktikovanou činností na internetu ve vztahu k veřejné správě je tedy prosté využívání internetu k získávání informací z webových stránek úřadů. V roce 2012 tuto možnost využilo podle ČSÚ 92 % podniků. Formulář si z webu veřejné správy stáhlo 90 % podniků a 81 % jej vyplnilo a odeslalo online.
Pokud jde o úplné elektronické podání, to využilo v roce 2012 v České republice téměř 66 % podniků, ale v případě velkých podniků to bylo 91 %. V rámci úplného elektronického podání jsou podniky ČSÚ dotazovány, k jakým konkrétním podáním internet využívají. A odpovědi? V roce 2012 jej využívalo 21 % podniků k úplnému elektronickému podání přiznání k dani z příjmu právnických osob, 45 % k přiznání k dani z přidané hodnoty, 32 % pro některé ze služeb České správy sociálního zabezpečení, 13 % podniků si prostřednictvím internetu kompletně vyřídilo celní řízení a 29 % službu zdravotních pojišťoven.
„Internet má téměř každý, ale sociální média využívalo v lednu 2013 pouze 17 % podniků,“ uvedla Eva Skarlandtová. Nejvíce využívaným typem sociálních médií v podnicích byly v lednu 2013 sociální sítě, na kterých mělo založený vlastní účet 15 % podniků. Podstatně méně jich bylo zapojeno do firemních blogů (3,5 %), či sdílely na webech multimediální obsah (5,6 %).
Sociální média k umístění placené reklamy využilo 8 % podniků. S orgány veřejné správy komunikovalo v roce 2012 prostřednictvím internetu alespoň jednou 94,5 % podniků. Nejčastěji praktikovanou činností na internetu ve vztahu k veřejné správě je získávání informací z webových stránek úřadů.
Elektronický nákup v roce 2012 uskutečnilo podle ČSÚ 49 % podniků, na celkových nákupech se elektronické podílely 30 %. Nejčastěji byly elektronické nákupy uskutečňovány prostřednictvím webových stránek (45,7 % vs. 22,5 %), ale z hlediska finančních objemů vede elektronická výměna dat (21,5 % vs. 8,7 %). Elektronickou cestou prodávalo své zboží nebo služby 27 % podniků, tržby z těchto prodejů tvořily čtvrtinu celkových tržeb.