Podle odhadu analytiků společnosti Gartner dosáhnou obchodní transakce provedené prostřednictvím automobilů v roce 2023 objemu miliardy dolarů, oproti méně než 100 milionům v loňském roce. A Gartner také předpovídá, že do roku 2025 dojde k zásadnímu otřesu a proměně v oblasti prodeje automobilů – plná pětina nových vozů bude prodávána online. Pojďme se na tyto změny podívat podrobněji.
„Řidiči mohou dnes provádět objednávky a platby ze svých (k internetu) připojených vozů prostřednictvím aplikací jako je Alexa, Xevo Market nebo platforma Banma především při nákupu paliva, potravin či platbách za parkování,“ říká viceprezident výzkumu Gartner Mike Ramsey. „Škála dostupných služeb dále poroste s tím, jak poroste počet partnerství mezi výrobci vozidel, prodejci značek a služeb a tvůrci software.“
Vedle objednávek a plateb prováděných prostřednictvím cloudových platforem, do nichž se auta mohou připojit, budou také řidiči v rostoucí míře používat aplikace třetích stran zrcadlené na obrazovku v automobilu ze svých chytrých telefonů, případně z chytrých blockchainových peněženek nebo digitálních peněženek vestavěných do systémů automobilu. To by navíc umožnilo nejen z vozu platby provádět, ale také je do něj přijímat. „Auto by mělo jedinečný identifikátor a fungovalo vlastně jako kreditní karta schopná dělat transakce,“ říká Mike Ramsey.
Gartner také předpovídá, že do roku 2025 dojde k zásadnímu otřesu a proměně v oblasti prodeje automobilů – plná pětina nových vozů bude prodávána online. „Pandemie opět urychlila rodící se fenomén online prodeje aut a přesvědčila rostoucí počet zákazníků, že napříště nemusí chodit do autosalonu,“ vysvětluje ředitel výzkumu Gartner Pedro Pacheco.
V současné době je přes internet prodáno méně než 1 % nových vozů, rostoucí počet automobilek, ale zavádí online prodejní platformy pokrývající celý proces prodeje od objednávky, přes financování, nákup a dodávku domů. S tím, jak se celé odvětví začíná posouvat směrem k modelu online prodeje, musí výrobci i prodejci překonat několik problémů, které jim bráni provozovat efektivní online prodejní platformy:
Celý online prodejní model musí zajistit vysokou míru jednoduchosti a pohodlí pro zákazníka, což znamená eliminovat často velký objem byrokracie a času, který lidé koupí auta stráví.
Proces musí být velmi důvěryhodný – všechny kroky a informace nezbytné k online prodeji vozu musí být zcela srozumitelné, aby se předešlo frustraci na straně zákazníka. Součástí musí být i politika pro vrácení jež zákazníkům poskytne dostatečný pocit bezpečí a ochrany.
„Novým technologiím trvalo zvlášť dlouho, než se v automobilovém průmyslu prosadily. S tím, jak se auto ve stále větší míře stává digitální platformou, se to změní. Výrobci se posouvají o důrazu na hardwarové vlastnosti směrem k softwarovým platformám vázaným ke cloudovým ekosystémům kombinujícím funkce jako jsou platby či prodej,“ dodává Pacheco.