O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Outsourcing správy informačních technologií

Podle analytiků společnosti Technavio patří produkty typu "Správa IT jako služba" k nejrychleji rostoucím segmentům řešení takzvaného veřejného cloudu. A to s průměrným meziročním růstem mezi lety 2013 a 2018 o více než 40 %. Hlavními důvody zájmu uživatelů jsou podle nich snaha o snížení nákladů a zvýšení pružnosti správy IT nebo rostoucí využívání takzvaných cloudů, které s sebou nese nové nároky na správu IT, které už některé organizace nezvládají vyřešit stávajícími prostředky.


V posledních letech se výrazně mění pojetí IT, mění se tedy výrazně i nároky na jeho správu. Jasné jsou požadavky na odpovídající výkon a dostupnost IT prostředí, situaci ale z hlediska správy mnohdy komplikují nové modely poskytování IT, mnohdy zajišťované formou některého typu cloudu. Komplexní správa celého prostředí je tak stále nákladnější a náročnější. Řešením může být správa IT jako služba, zkráceně ITMaaS.

Poskytovatelé služeb ITMaaS typicky slibují rychlejší spuštění celého řešení, nižší náklady a možnost dosáhnout vyšší spolehlivosti poskytovaných IT služeb díky pokročilým nástrojům, které jejich řešení ITMaaS poskytuje. Současně je pochopitelně k dispozici odpovídající podpora, díky níž lze získat know-how, které pro komplikované případy správy IT může v organizaci klienta chybět.

Jde typicky o sadu řešení založených na konceptu software jako služba, která zahrnují odpovídající infrastrukturu i služby pro monitorování a správu IT.

Co lze získat

Služby typu ITMaaS mohou nabízet řadu podslužeb zaměřených na jednotlivé okruhy správy IT. Ať už jde o monitoring sítě nebo fyzických serverů, virtuálních prvků infrastruktury apod. Významná je funkcionalita sledování výkonu jednotlivých prvků infrastruktury a automatické přidávání dalších, pokud právě aktivní část infrastruktury nestačí požadavkům. Případně reporty ukazující potenciální úzká hrdla a doporučující akce (například pořízení dalších serverů).

Další kapitolou je specializovaný software pro tzv. problem management, který sleduje a zaznamenává problémy související s IT infrastrukturou. Zahrnuje typicky aplikaci pro IT helpdesk a automatický systém pro vyhledávání zdroje problému obsahující typicky odpovídající znalostní bázi. A zapomenou bychom neměli na nástroje pro billing.

ITMaaS je typicky k dispozici v různém rozsahu a s různým zaměřením. Lze si například objednat pouze monitoring IT infrastruktury, zvolit ovšem lze u některých poskytovatelů i kompletní správu. Lze se zaměřit třeba také pouze na jednu oblast infrastruktury. Jako tři typické příklady bývají uváděny služby jako BaaS (Backup as a Service), zajišťující zálohování dat do cloudu poskytovatele, případně DRaaS (Disaster Recovery as a Service), kdy dochází k duplikaci kritických systémů klienta u poskytovatele tak, aby v případě katastrofy bylo možno okamžitě přejít na záložní infrastrukturu.

V optimálním případě má klient výstupy z ITMaaS systému - tedy informace o stavu a vývoji IT infrastruktury - k dispozici z jednoho dashboardu. Lze tak například rychle přiřadit volání nespokojeného uživatele ke vznikajícímu či vzniklému problému, případně s využitím sledování využití zdrojů efektivně plánovat kapacitu infrastruktury.


(6. 6. 2016 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Data v bezpečí: Jak zajistit správu IT

Pro většinu podnikatelů a byznysmenů jsou počítače - a infrastruktura, která s nimi souvisí - jedním z prostředků jejich práce....


Facebook Twitter

Partneři speciálu:





Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2527)