Podle analytiků společnosti Technavio patří produkty typu "Správa IT jako služba" k nejrychleji rostoucím segmentům řešení takzvaného veřejného cloudu. A to s průměrným meziročním růstem mezi lety 2013 a 2018 o více než 40 %. Hlavními důvody zájmu uživatelů jsou podle nich snaha o snížení nákladů a zvýšení pružnosti správy IT nebo rostoucí využívání takzvaných cloudů, které s sebou nese nové nároky na správu IT, které už některé organizace nezvládají vyřešit stávajícími prostředky.
V posledních letech se výrazně mění pojetí IT, mění se tedy výrazně i nároky na jeho správu. Jasné jsou požadavky na odpovídající výkon a dostupnost IT prostředí, situaci ale z hlediska správy mnohdy komplikují nové modely poskytování IT, mnohdy zajišťované formou některého typu cloudu. Komplexní správa celého prostředí je tak stále nákladnější a náročnější. Řešením může být správa IT jako služba, zkráceně ITMaaS.
Poskytovatelé služeb ITMaaS typicky slibují rychlejší spuštění celého řešení, nižší náklady a možnost dosáhnout vyšší spolehlivosti poskytovaných IT služeb díky pokročilým nástrojům, které jejich řešení ITMaaS poskytuje. Současně je pochopitelně k dispozici odpovídající podpora, díky níž lze získat know-how, které pro komplikované případy správy IT může v organizaci klienta chybět.
Jde typicky o sadu řešení založených na konceptu software jako služba, která zahrnují odpovídající infrastrukturu i služby pro monitorování a správu IT.
Služby typu ITMaaS mohou nabízet řadu podslužeb zaměřených na jednotlivé okruhy správy IT. Ať už jde o monitoring sítě nebo fyzických serverů, virtuálních prvků infrastruktury apod. Významná je funkcionalita sledování výkonu jednotlivých prvků infrastruktury a automatické přidávání dalších, pokud právě aktivní část infrastruktury nestačí požadavkům. Případně reporty ukazující potenciální úzká hrdla a doporučující akce (například pořízení dalších serverů).
Další kapitolou je specializovaný software pro tzv. problem management, který sleduje a zaznamenává problémy související s IT infrastrukturou. Zahrnuje typicky aplikaci pro IT helpdesk a automatický systém pro vyhledávání zdroje problému obsahující typicky odpovídající znalostní bázi. A zapomenou bychom neměli na nástroje pro billing.
ITMaaS je typicky k dispozici v různém rozsahu a s různým zaměřením. Lze si například objednat pouze monitoring IT infrastruktury, zvolit ovšem lze u některých poskytovatelů i kompletní správu. Lze se zaměřit třeba také pouze na jednu oblast infrastruktury. Jako tři typické příklady bývají uváděny služby jako BaaS (Backup as a Service), zajišťující zálohování dat do cloudu poskytovatele, případně DRaaS (Disaster Recovery as a Service), kdy dochází k duplikaci kritických systémů klienta u poskytovatele tak, aby v případě katastrofy bylo možno okamžitě přejít na záložní infrastrukturu.
V optimálním případě má klient výstupy z ITMaaS systému - tedy informace o stavu a vývoji IT infrastruktury - k dispozici z jednoho dashboardu. Lze tak například rychle přiřadit volání nespokojeného uživatele ke vznikajícímu či vzniklému problému, případně s využitím sledování využití zdrojů efektivně plánovat kapacitu infrastruktury.
Pro většinu podnikatelů a byznysmenů jsou počítače - a infrastruktura, která s nimi souvisí - jedním z prostředků jejich práce....